Sökning: "holistiskt och hermeneutiskt förhållningssätt"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden holistiskt och hermeneutiskt förhållningssätt.

  1. 1. Living among gods – The Capacocha children : A hermeneutic analysis of the Chakana philosophy

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Arkeologi

    Författare :Frida Ekberg Toscano; [2023]
    Nyckelord :Capacocha ritual; Huacas; Chakana; Inca world belief; sacred landscape; offerings; phenomenology theory; hermeneutic spiral;

    Sammanfattning : This thesis aims to study the Capacocha, which is an Inca ritual where children were offered to their gods in the sacred places called Huacas (places of origin) and offered artefacts together with the children links to the Inca's sacred symbol, the Chakana, which in turn it is the life philosophy of the Inca culture. This thesis uses this philosophy to understand the phenomenon and the elements that define Huacas and the Capacocha ritual. LÄS MER

  2. 2. Lyssna! : En studie om framgångsfaktorerna vid problematisk frånvaro och svenskämnets roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jasna Brkic; [2022]
    Nyckelord :fenomenologisk ansats; framgångsfaktorer; holistiskt och hermeneutiskt förhållningssätt; KASAM; kvalitativa intervjuer; modern forskning; problematisk frånvaro; salutogent perspektiv; skolfrånvaro; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att öka kunskapen kring fungerande insatser och undervisning i skolan för elever med problematisk frånvaro genom att intervjua elever och lärare – och attundersöka svenskämnets roll i detta sammanhang för att få en bild av svenskundervisningen, om ämnet har en särskild roll.Metod: Tanken var att intervjua uteslutande elever, så unga som möjligt, för att fylla den forskningslucka som finns här. LÄS MER

  3. 3. Att förmedla det goda : En fallstudie på Cloetta Fazer

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Emma Cinadler; Sara Götesson; Cecilia Nilsson; [2008]
    Nyckelord :Employer Branding; Employee retention; HRM; Marketing.; Arbetsgivarvarumärke; Employer Branding; Behålla personal; HRM;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Vikten av att marknadsföra varumärken har länge varit känd menpå senare år har företag även insett att de har att vinna på att marknadsföra sig somarbetsgivare. Det här sättet att marknadsföra sig på och skapa ett arbetsgivarvarumärkekallas i teorin på engelska för Employer Branding och består av tre delar; attrahera,rekrytera och behålla personal. LÄS MER