Sökning: "inlärning process"

Visar resultat 21 - 25 av 231 uppsatser innehållade orden inlärning process.

  1. 21. Neuromorphic Medical Image Analysis at the Edge : On-Edge training with the Akida Brainchip

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ebba Bråtman; Lucas Dow; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Computed Tomography (CT) scans play a crucial role in medical imaging, allowing neuroscientists to identify intracranial pathologies such as haemorrhages and malignant tumours in the brain. This thesis explores the potential of deep learning models as an aid in intracranial pathology detection through medical imaging. LÄS MER

  2. 22. Unlearn with Your Contribution : A Machine Unlearning Framework in Federated Learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yixiong Wang; [2023]
    Nyckelord :Machine Learning; Federated Learning; Machine Unlearning; Privacy; Maskininlärning; Federerad inlärning; Maskinavlärande; Sekretess;

    Sammanfattning : Recent years have witnessed remarkable advancements in machine learning, but with these advances come concerns about data privacy. Machine learning inherently involves learning functions from data, and this process can potentially lead to information leakage through various attacks on the learned model. LÄS MER

  3. 23. A study about Active Semi-Supervised Learning for Generative Models

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Elisio Fernandes de Almeida Quintino; [2023]
    Nyckelord :Semi-Supervised Learning; Active Learning; Generative Models; Mixture Models; Semi-Övervakad Inlärning; Aktiv Inlärning; Generativa Modeller; Mixturmodeller;

    Sammanfattning : In many relevant scenarios, there is an imbalance between abundant unlabeled data and scarce labeled data to train predictive models. Semi-Supervised Learning and Active Learning are two distinct approaches to deal with this issue. LÄS MER

  4. 24. Betydelsen av Feedbackens Tidpunkt i Intelligenta Datorstödda Språkinlärningssystem : En Analys av Andraspråksinlärning och Arbetsmarknad

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Antonia Drevenlid; Erik Lekman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis investigates the use of chatbots as computer-assisted language learning tools to enhance language proficiency, particularly for immigrants learning Swedish in Sweden. While traditional language courses like ”Swedish for Immigrants” are available, additional resources are needed to complement and optimize language learning experiences. LÄS MER

  5. 25. Användarupplevelser av affärssystem: Inlärningsmetodens påverkan på de åsikter som slutanvändare bildar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Sara Emnegard; Malin Emtö; [2023]
    Nyckelord :Användarupplevelse; användarutbildning; affärssystem; användarmanual; EPC;

    Sammanfattning : Införskaffning av affärssystem är en komplex process där nära hälften av samtliga implementeringsprojekt misslyckas. Forskning har visat att en av huvudorsakerna till att postimplementationsfasen av ett affärssystemimplementeringsprojekt misslyckas beror på att systemet inte accepteras av slutanvändarna och den främsta orsaken till detta menar vissa är ett underutnyttjande av systemet till följd av otillräcklig användarutbildning. LÄS MER