Sökning: "interaktion mellan elev och pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden interaktion mellan elev och pedagog.

  1. 1. "Elever lär med ryggen mot varandra". En studie om hur personal inriktning ämnesområden gynnar samspel mellan elever i lärande situationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Holmqvist; [2017]
    Nyckelord :förspråklig kommunikationsförmåga; grundsärskola inriktning ämnesområden; kognitiv funktionsnedsättning; kommunikation; lärande; reflektion; samspel;

    Sammanfattning : AbstraktHolmqvist, Malin (2016). ”Elever lär med ryggen mot varandra” En studie om hur personal i särskolan inriktning ämnesområden gynnar samspel mellan elever i lärande situationer ”Pupil learn with their back to each other” A study how staff in special schools for students with intellectual disabilities promotes interaction between students in learning situations Speciallärarexamen, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola ForskningsområdeMin erfarenhet från grundsärskolan visar att när det skapas samspelssituationer för elever med förspråklig kommunikationsförmåga handlar det ofta om att föra samman elever i olika aktiviteter och att personalen låter eleverna samspela på egen hand. LÄS MER

  2. 2. ”Jag hade tagit av mig kepsen om hon sagt till mig trevligt". Etnografisk studie av lärares samspel med elever som anses ha problemskapande beteende

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristin Bergström; [2015-04-28]
    Nyckelord :Problemskapande beteende; samspelsstrategi; relation; motivation; en skola för alla;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver samt samspelar med elever som anses ha ett problemskapande beteende i skolan. För att genomföra detta har jag använt mig av följande frågeställningar; • Hur samspelar pedagogerna med elever som anses ha ett problemskapande beteende i skolan? • Har pedagogerna samspelsstrategier som verkar mer positiva respektive negativa för dessa elever? I sådana fall på vilket sätt? • Hur beskriver pedagoger elever som de anser ha problemskapande beteende i skolan? Teori: Studien utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv, vilket är ett synsätt på lärande där alla människor anses lära sig hela tiden, i alla sociala sammanhang, livet ut. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers samspel med elever i två särskilda undervisningsgrupper - kommunikativa och organisatoriska strategier hos pedagoger och skolans organisering

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Dahlström; Cecilia Schmidinger; [2011-09-29]
    Nyckelord :särskild undervisningsgrupp; skolans organisation; samspel; bemötande; salutogent förhållningssätt; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att studera vilka organisatoriska och kommunikativa strategier som skolan och pedagogerna i två särskilda undervisningsgrupper använder sig av för att underlätta för samspel och lärande i mötet med eleverna. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet, vilket innebär att människans lärande sker hela tiden och överallt i samspel med andra. LÄS MER

  4. 4. Dialog och samlärande - en pedagogisk utmaning : - En studie om vilka förutsättningar för lärande som erbjuds och synliggörs i praktiken

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Charlotta Svensson; Therese Torstensson; [2011]
    Nyckelord :Kommunikation; interaktion; dialog och delaktighet;

    Sammanfattning : Bakgrund: I tidigare forskning framkommer det att samlärande är en central aspekt i undervisningen, men att monologiska kommunikationsmönster med individualiserat arbete fortfarande är det vanligaste undervisningssättet i dagens skola. Med utgångspunkt från det sociokulturella perspektivet ses den sociala interaktionen, med språket i fokus, som ett bra inlärningssätt för elever att utvecklas och inhämta kunskap på. LÄS MER

  5. 5. Hur bemöts flickor och pojkar i klassrummet, ur ett genusperspektiv? : En studie av en pedagog i årskurs ett

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Jonna Ronner; Jenny Uhre; [2009]
    Nyckelord :genus; bemötande; interaktion; jämställdhet; klassrum;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur pojkar och flickor bemöts ur ett genusperspektiv i klassrummet. Bakgrunden till att vi valde att undersöka detta ämne är att vi under våra verksamhetsförlagda utbildningar har sett tendenser på att pedagogerna gör skillnad på pojkar och flickor vad det gäller bemötande. LÄS MER