Sökning: "biologi begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade orden biologi begrepp.

  1. 1. "Jag får alltid lite ångest av att prata om och tänka på framtidens klimat" : Gymnasieelevers syn på sin klimatpåverkan och klimatångest, samt på skolans undervisning av miljö, klimat och hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Johanna Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Biologi; gymnasieelever; hållbar utveckling; klimatångest; miljö; naturkunskap; oro; skola; undervisning.;

    Sammanfattning : Illavarslande rubriker om klimatet och klimatångest har blivit allt vanligare i dagens samhälle. Debatter och diskussioner om global uppvärmning, klimatförändringar och konsekvenser av dessa verkar endast stiga i intresse. LÄS MER

  2. 2. "Larvar har ju inga kläder på riktigt" : Antropomorfism för lärande av biologi i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Jansson; Emma Westman; [2023]
    Nyckelord :Anthropomorphism; bilogy; early childhood education; teaching; anthropomorphic childrens literature; Antropomorfism; biologi; förskola; undervisning; antropomorfisk barnlitteratur;

    Sammanfattning : Abstract The pupose of the study was to increase knowledge about how anthropomorphism can support preschool children´s learning about the developmentstages of the butterfly in a teaching situation with anthropomorphic children´s literature, investigative booktalk and concrete material. To answer the purpose, questions were needed that povided answers to what kind of learning that occurred in relation to the prior knowledge and how the children´s learning was characterized in their retelling. LÄS MER

  3. 3. Multimodala representationer av fotosyntes och cellandning i NO-läromedel : En kvalitativ läromedelsanalys av biologi- och kemiläromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Nygren; [2023]
    Nyckelord :Fotosyntes; cellandning; representationer; läromedel; biologi; kemi;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i semiotik och multimodalitet syftar denna studie till att bidra med ökad kunskap om hur fotosyntes och cellandning presenteras och uttrycks i biologi- och kemiläromedel. Urvalet bestod av två förlagsproducerade läromedel med olika upplägg där ett begränsat antal sidor analyserades baserat på dess innehåll av multimodala representationer. LÄS MER

  4. 4. Pedagogiska strategier för att hantera elevers utmaningar vid utveckling av syra-bas-begreppet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Nagina Rasheed; [2023]
    Nyckelord :Kemiundervisning; Pedagogiska utmaningar; kemiska begrepp; syra-bas; den kemiska tripletten; variationsteorin; högstadium.;

    Sammanfattning : Många upplever kemi som ett utmanande ämne att både undervisa och lära sig, huvudsakligen på grund av ämnets abstrakta natur som ofta upplevs som distanserad från elevens vardagliga erfarenhet. Denna studie har syftat till att undersöka vilka strategier som används av högstadielärare för att hantera utmaningarna vid undervisning om syra-bas-begreppet. LÄS MER

  5. 5. Elevers lärande av ekologiska begrepp i grundskolan : Jämförelse av begreppsinlärning mellan begreppskort och instuderingsfrågor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Angela Freij; [2023]
    Nyckelord :begreppskort; instuderingsfrågor; ekologiska begrepp; vardagsföreställningar; alternativa föreställningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att jämföra två olika sätt att lära in begrepp. Elevgruppen som deltar i undersökningen delas in i två grupper och får arbeta med antingen instuderingsfrågor eller begreppskort. Eleverna som deltar i undersökningen går i nionde klass och alla över 15 år. LÄS MER