Sökning: "inträdesstrategier"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet inträdesstrategier.

  1. 1. Barns tillvägagångssätt vid inkludering och exkludering i den fria leken : En kvalitativ studie om vilka strategier barn använder för att få  tillträde till eller utesluta andra från leken

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Samira Noor; Nedira Yussuf; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att undersöka hur barn inkluderar och exkluderar varandra i den fria leken och hur de gör ett tillträde i en påbörjad lek samt vilka tillträdesstrategier och uteslutningsstrategier de tillämpar i den fria leken. Vi valde observationsmetoden som vårt tillvägagångssätt i vår studie, och för vår datainsamling använde vi oss av Tellgrens översättningar av Corsaros 15 olika tillträdesstrategier och uteslutningsstrategier. LÄS MER

  2. 2. Att expandera till nya marknader : En studie om högteknologiska SME:s inträdesstrategier för att lyckas internationellt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Tim Persson; Filip Greus Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Internationalisering; högteknologiska SME:s; inträdesstrategi; internationaliseringsprocessen; kontextspecifika resurser; partnerskap;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur svenska högteknologiska små och medelstora företag (SME:s) arbetar med internationalisering och syftet med studien är att besvara följande forskningsfråga: Hur arbetar svenska högteknologiska SME:s för att nå nya geografiska marknader och framgångsrikt göra inträde på dessa? Valet av inträdesstrategi kan vara avgörande för SME:s som behöver internationalisera sin verksamhet för att växa och valet av strategi för att nå nya geografiska marknader kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande på den nya marknaden. Studien fokuserar på svenska högteknologiska SME:s, hur deras internationaliseringsstrategier sett ut samt utvärderingen av dessa. LÄS MER

  3. 3. Riskera, det nya internationalisera : En studie om svenska SMFs riskhantering i tillväxtländer i Afrika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Olov Fredriksson; Smon Lilja; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien ämnar beskriva hur svenska små till medelstora företags riskhantering genomförs innan och under sin internationaliseringsprocess till tillväxtmarknad i Afrika. Därmed också se till hur stor del av riskerna som är identifierade innan internationaliseringen, och vilka som upptäcks och hanteras lokalt på den nya marknaden. LÄS MER

  4. 4. Får jag va me? : En studie om vilka tillvägagångssätt barn använder då de söker inträde i redan pågående lek

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Thilda Thorén; Anna Odeheim; [2013]
    Nyckelord :Förskola Observation Lek Inneslutning Inträdesstrategier;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie syftar till att söka kunskap om hur barn går tillväga för att bli inneslutna i en redan pågående lek och till att undersöka vilka tillvägagångssätt som är framgångsrika och varför. För att fylla detta syfte har observationsstudier på två kommunala förskolor genomförts. LÄS MER

  5. 5. Inträdesstrategier för livsmedelsmarknaden, En fallstudie av Söderslätts Spannmåls Grupp

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Charlotte Hagen; Louise Von Blixen Finecke; [2003]
    Nyckelord :Externa resurser; interna resurser; inträdesstrategier; tillit; nätverk; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att analysera inträdet av en mindre aktör på spannmålsmarknaden för att finna vilken strategi, men främst vilka faktorer som är av betydelse för inträden på marknader inom livsmedelsbranschen som domineras av starka aktörer. Vi fann nischstrategin som den mest lämpliga, sedan ett antal externa såsom interna faktorer som hade betydelse vi inträdet på livsmedelsmarknaden. LÄS MER