Sökning: "jämförande analys i matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden jämförande analys i matematik.
1. Matematiska resonemangsprocesser i empiriska undersökningar : En litteraturöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Matematiska resonemang har kommit att betonas alltmer i såväl styrdokument som i internationella jämförelser mellan skolsystem. Parallellt med detta har ett allt större fokus lagts på processer i matematikundervisningen. LÄS MER
2. En jämförelse av analysen hos E.G. Björling och idag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Matematiska institutionenSammanfattning : I denna uppsats presenteras hur den svenska matematikern E.G. Björling bygger upp den matematiska analysen. Björlings matematik från mitten av 1800-taletkommer jämföras med hur den ser ut idag. LÄS MER
3. Huvudräkning och standardalgoritmer : En litteraturstudie om hur matematikdidaktisk forskning ser på huvudräkning jämfört med standardalgoritmer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping UniversitySammanfattning : Inom matematikämnet är metoden standardalgoritmer en stor del av undervisningen, vilket ibland leder till att huvudräkning inte prioriteras. Syftet med denna litteraturstudie är att beskriva hur matematikdidaktisk forskning beskriver huvudräkning respektive standardalgoritmer. LÄS MER
4. Jämföra och storleksordna tal i bråkform : En litteraturstudie om elevers förståelse för storleksordning och jämförelse av tal i bråkform
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Elevers kunskaper i matematik visar sig gång efter annan vara bristfällig. Flertalet internationella studier har blottat elevers svaga förståelse för tal i bråkform. LÄS MER
5. Skolämnets status och samhällskontexten
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Studien undersöker hur ämnesföreträdare stärker uppfattningen av ämnet de representerar som viktigt för samhället och hur argumentationen kan förstås i relation till samhällelig kontext. För att sätta dagens debatt och kontext i ett historiskt perspektiv studeras en debatt mellan naturvetenskaperna och humaniora, där matematik respektive franska representerar de två mer övergripande kategorierna. LÄS MER