Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Broar och sociala band : En intervjustudie om språkcaféers roll i invandrares sociala integration  

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Jasmin Henschel; [2023]
    Nyckelord :Social integration; language café; immigrants; intercultural meetings; intercultural communication; core-domains of integration; social connections;

    Sammanfattning : This text sets out to shed light on certain aspects of immigrant integration in Sweden. Focus for this study was immigrants’ social integration, i.e., creating personal long-term connections with members of the host society. LÄS MER

  2. 2. The Far-Right and the Use of History : Finnish fascism from the interwar period to the present

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Historiska institutionen

    Författare :Jasmin Hussien; [2023]
    Nyckelord :far-right; radical right; Finland; Nordic fascism; Fascism; political extremism; civil war;

    Sammanfattning : The main research question of this thesis is how history is used for political gain by the far-right in Finland. The aim is to study not only the use of history but, rather, specifically, the patterns of that use. Two theories have been utilized. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg som pedagogiskt hjälpmedel i skrivundervisningen : En litteraturöversikt som granskar på vilka olika sätt digitala verktyg kan användas som pedagogiskt hjälpmedel för att främja elevers skrivutveckling i åk 4–6 i svenskämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Madicken Karlsson; Sherife Hashani; Jasmin Cherri; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Framväxten av ett digitalt samhälle har lagt avtryck i skolans uppdrag. Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket 2022, s.8) beskriver att elever i dagens samhälle behöver förses med en digital kompetens. Digitala verktyg har också implementerats i högre utsträckning i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktygens möjligheter och utmaningar i skrivutveckling. : En studie om elevers och lärares reflektioner om digitala verktygens möjligheter och utmaningar i skrivutveckling med fokus i svenskämnet i åk 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Madicken Karlsson; Sherife Hashani; Jasmin Cherri; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; skrivutveckling; elevperspektiv; lärarperspektiv; årkurs 4–6; digital kompetens; redskap; mediering; fysiska redskap; psykologiska redskap; artefakter och sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket 2022, s.8) beskriver att elever i dagens samhälle behöver förses med en digital kompetens. Skolor i Sverige erbjuder elever digitala verktyg som stöd i skrivutveckling i svenskundervisning. LÄS MER

  5. 5. Mni Wiconi/Water is Life: A phenomenological approach for better understanding Native American views on nature; experienced mistreatments and acts of resistance at the Dakota Access Pipeline protests.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Jasmin Ashkani; [2022-09-01]
    Nyckelord :Dakota Access Pipeline; Native American; postcolonial; nature; tribal sovereignty; resistance; hermeneutic phenomenology;

    Sammanfattning : The build of the Dakota Access Pipeline in 2017 caused collective protests within Native American communities as the pipeline was threatening the Sioux Nation’s access to clean water. In addition to this, the company building the pipeline, Energy Transfer, was violating treaty rights, and ignoring environmental assessment risks and tribal concerns. LÄS MER