Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Estetiska lärprocesser som förstärkning i kärnämnet svenska.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Englund; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Födelsemånadens effekt på studieresultat : En kvantitativ studie om sambandet mellan födelsemånad och svenska elevers studieresultat i matematik

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Evin Shafeek; [2015]
    Nyckelord :Födelsemånadseffekt; föräldrars utbildningsnivå; studieresultat; PISA; årligt antagningssystem;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att undersöka hur födelsemånad påverkar svenska elevers studieframgång samt huruvida effekten varierar enligt kön och föräldrars utbildningsnivå. Intresset ligger i att studera om en senare födelsemånad har en negativ effekt på femtonåringars studieresultat i kärnämnet matematik i Sverige. LÄS MER

  3. 3. En studie i yrkeselevers inställning till kärnämnet svenska

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sofia Persson; [2010]
    Nyckelord :yrkeselever; kärnämnet svenska; programinfärgning; framtida arbetsgivare;

    Sammanfattning :   Den här uppsatsen har försökt ta reda på vilken inställning yrkeselever har till kärnämnet svenska, och vad anser är mest samt minst intressant med ämnet. I styrdokumenten står det att elever på yrkesprogram ska förberedas för studier på högskola/universitet, och den här uppsatsen ämnade ta reda på om det något som eleverna är intresserade av, eller vad de annars vill göra i framtiden. LÄS MER

  4. 4. Ämnesintegration mellan matematik, svenska och karaktärsämnen på hotell- och restaurangprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Josefin Björling; [2010]
    Nyckelord :Ämnesintegrering; sociokulturell;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ undersökning om hur lärare på ett yrkesprogram arbetar medämnesintegrering i ämnet matematik, svenska och karaktärsämnen på hotell- ochrestaurangprogrammet. Syftet var att genom lärarintervjuer få inblick i hur lärareuppfattar ämnesintegrering mellan kärn- och karaktärsämnen. LÄS MER

  5. 5. Yrkesförberedande program Vs. Studieförberedande program - en intervjustudie om lärares undervisning på olika program.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Simone Johansson; [2009]
    Nyckelord :Yrkesförberedande; studieförberedande; svenska; un;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna undersökning var att försöka ta reda på om undervisningsnivån är likvärdig på deyrkesförberedande – och studieförberedande gymnasieprogrammen, och om lärarnas syn på dessa elever skiljersig åt. För att ta reda på detta har jag intervjuat fyra lärare som undervisar bägge dessa elevgrupper i bland annatkärnämnet svenska, vilket är det ämne jag fokuserat på. LÄS MER