Sökning: "kanon litteratur"

Visar resultat 31 - 35 av 92 uppsatser innehållade orden kanon litteratur.

  1. 31. Litteraturkanon i bakhuvudet : Sex lärares syn på litterär kanon i undervisning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Tomas Jansson; [2018]
    Nyckelord :Litteraturkanon undervisning;

    Sammanfattning : Abstract Detta är en studie av sex svensklärares syn på litterär kanon och dess plats i svensk skola och svenskundervisning. Litterär kanon är en samling texter som anses ha en särställning i litteraturhistorien, och kunna sammanfatta en viss kultur eller skrifttradition. LÄS MER

  2. 32. Kurser, kanon och kvinnor : En undersökning av skönlitteraturen inom Ämneslärarprogrammet med inriktning svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecka Lundvall; [2018]
    Nyckelord :Kanon; lärarutbildning; svenska; gymnasiet; litteratur;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 33. "Världslitteraturens störste dramatikergenom tiderna föddes 1564" : En sociosemiotisk analys av hur läromedel legitimerar litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Adam Broomé; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur ett antal läromedel i svenska på gymnasienivå legitimerar den litteratur som de behandlar. Syftet med uppsatsen är att med hjälp av van Leeuwens kategorier för legitimering synliggöra hur läromedlen legitimerar litteraturens plats i svenskämnet samt om legitimeringen skiljer sig åt mellan litteratur som uppfattas som kanonisk och litteratur som inte anses vara kanonisk. LÄS MER

  4. 34. Varför klassiskt? : En studie om skönlitteratur på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katarina Strömgren; [2016]
    Nyckelord :Litteraturdidaktik; kanon; svenska; intervju; bricolage;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka gymnasielärares didaktiska resonemang om att använda klassisk skönlitteratur i undervisningen. Det är till företrädelsevis de didaktiska frågorna varför, vad och hur som undersöks. LÄS MER

  5. 35. Kanon är kanon! - eller? : En undersökning om den västerländska kanon kan fungera inkluderande i skolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Hultegård; Annie Sundling; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens svenskundervisning står kanoniserade verk för en stor del av det stoff som används. Under många år har dock detta varit en omdiskuterad fråga och åsikterna har gått isär om huruvida den västerländska kanon bör användas i skolan och på vilket sätt. LÄS MER