Sökning: "kanon litteratur"

Visar resultat 26 - 30 av 92 uppsatser innehållade orden kanon litteratur.

  1. 26. Inofficiell litteraturkanon : En kvantitativ undersökning om urval av litteratur i läromedel för gymnasieskolan och på ämneslärarutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Olle Tellqvist; [2019]
    Nyckelord :Litterär kanon; kanondebatt; läromedel; skönlitteratur; gymnasieskolan; svenska;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker om det finns en likriktning i det urval av skönlitteratur som görs inom ämneslärarutbildningen i svenska vid sju lärosäten och i fyra läromedel på gymnasieskolan. Om en sådan likriktning existerar är det möjligt att beskriva den som en svensk kanon. LÄS MER

  2. 27. Litteratururval: påverkan eller val? : En kvalitativ intervjustudie om litteratururval inom svenskämnet i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ström Sandra; [2019]
    Nyckelord :lärare; grundskolans senare år; skönlitteratur; kanon; kanonteori; svenska; klassiker; svenskämnets historia; urval;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur verksamma lärare i grundskolans senare år resonerar vid val av skönlitterära verk och författare i undervisningen kopplat till frågan om en litterär kanon och hur dessa lärare ställer sig till frågan om en fastslagen svenska litteraturkanon. Undersökningen skedde via semi-strukturerade kvalitativa intervjuer med sex lärare som undervisar i svenska i årskurs 7-9 inom samma kommun. LÄS MER

  3. 28. Begränsat litteraturval och en statlig litterär kanon i gymnasiet : Undersökning om hur ett antal elever och några svensklärare tänker om litteraturvalet i allmänhet och hur de förhåller sig till idéer om en statlig litterär kanon för den svenska gymnasieskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Ljungman; [2019]
    Nyckelord :Litterär kanon; litterär kanonbildning; gymnasieelever; svensklärare; selektiv kanon; tillgänglig kanon; potentiell kanon.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur ett antal elever och några svensklärare tänker om litteraturvalet i allmänhet och hur de förhåller sig till idéer om en statlig litterär kanon för den svenska gymnasieskolan samt hur lika respektive olika deras uppfattning är gällande en statlig litterär kanon. Studien utgick från både en kvalitativ och kvantitativ metod där tre svensklärare deltog i intervjuer och 40 gymnasielever deltog i en enkätundersökning. LÄS MER

  4. 29. Novellpraliner, tunga klassiker eller ungdomsromaner – didaktiska val av texter i skolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stina Johansson; Rita Oda; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Litteraturdidaktik; Ämneskonceptioner; Kanon; Svenskämnet; 7-9; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare i grundskolans senare år och gymnasiet ser på litteratur och vilka didaktiska resonemang lärare för när det kommer till skönlitteratur i undervisningen. Vi har även ämnat undersöka hur lärare förhåller sig till en litterär kanon. LÄS MER

  5. 30. Världslitteraturen i det svenska klassrummet : En diskursanalys av det litterära urvalet i läromedel inomsvenskämnet i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Michael Backman; [2019]
    Nyckelord :kanon; västerländsk kanon; världslitteratur; postkolonial; skolverket; internationell litteratur; epokindelning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka tre läroböckers skönlitterära urval, samt undersöka hur läroboksförfattarna motiverar sina skönlitterära urval. Studien använder även metoden diskursanalys genom att undersöka läromedlen med en kvalitativ textanalys i syfte att synliggöra bakomliggande kanondiskurser. LÄS MER