Sökning: "karaktärsämnen"
Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade ordet karaktärsämnen.
21. Ämnesintegration mellan matematik, svenska och karaktärsämnen på hotell- och restaurangprogrammet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ undersökning om hur lärare på ett yrkesprogram arbetar medämnesintegrering i ämnet matematik, svenska och karaktärsämnen på hotell- ochrestaurangprogrammet. Syftet var att genom lärarintervjuer få inblick i hur lärareuppfattar ämnesintegrering mellan kärn- och karaktärsämnen. LÄS MER
22. Är APU-handledaren den förväntade pedagogen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : På Hotell & restaurangprogrammet likt de flesta yrkesförberedande gymnasieprogram, är den arbetsplatsförlagda utbildningen (APU) ett väsentligt inslag i undervisningen. Detta innebär att eleverna under totalt femton veckor förlägger sin utbildning på en arbetsplats. LÄS MER
23. Skulle jag kunna det? : En studie om yrkeselevers uppfattningar vad yrkesläraren förmedlar via sin bedömning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Skolverket gjorde år 2000 en granskning som visade på brister i lärarnas kunskaper om kursplanerna. Aktuella inspektionsrapporter (2008) visar att lärare måste förbättra kommunikation av undervisningsmål och betygskriterier till eleverna. LÄS MER
24. Lärare twenty-four seven? : Lärares upplevelse av gränsdragningar i det gränslösa yrket
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : Tidigare forskning belyser vikten av att lärare sätter en gräns mellan arbetsliv och privatliv för att orka. Syftet med denna uppsats är att klargöra hur lärare upplever denna gränsdragning. Den belyser även gränsdragningen mellan det privata och det offentliga i en lärares vardag. LÄS MER
25. Ämnesintegrering mellan matematik och karaktärsämnen
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Ett flertal undersökningar i Skolverkets regi har de senaste åren visat på en negativ utveckling avseende elevers kunskaper och inställning till matematik – ett ämne som allt oftare upplevs som svårt, tråkigt och verklighetsfrämmande. Jag har i denna utredning undersökt ett möjligt tillvägagångssätt för hur man som matematiklärare kan bryta denna utveckling, nämligen tillämpning av ämnesintegrering mellan matematikämnet och gymnasieprogrammens karaktärsämnen – ämnen som eleverna ofta hyser ett större intresse för och mer konkret upplever ett mål och syfte med. LÄS MER