Sökning: "karaktärsämnen"
Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade ordet karaktärsämnen.
16. Lärarnas syn på ämnesöverskridande undervisning på gymnasieskolans yrkesprogram
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Denna kvalitativa undersökning är gjord med syfte att ge en bild av hur lärare uppfattar begreppet ämnesintegrering och hur man kan arbeta kring detta på gymnasieskolans yrkesprogram. Teorier kring ämnesintegrering och lärarsamarbete presenteras och analyseras mot resultat av en intervjuundersökning. LÄS MER
17. Elevers läs- och skrivsvårigheter på ett yrkesprogram.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogiska institutionen; Umeå School of Education (USE)Sammanfattning : Syfte med min studie var att undersöka elevers läs- och skrivsvårigheter i ett yrkesprogram och hur lärarna anpassar sin undervisning till dessa elevers studiesituation. För att få svar på dessa frågor så gjordes en kvalitativ studie på en skola i norrland. LÄS MER
18. Vad säger bilden? - En granskning av läroböcker i karaktärsämnen på Handels och administrationsprogrammet med särskilt fokus på genus
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med min undersökning är att granska ett urval läroböcker i karaktärsämnen på Handels och administrationsprogrammet utifrån ett intersektionellt perspektiv med särskilt fokus på genus. Frågeställningen lyder: Hur beskrivs män och kvinnor genom bilder och illustrationer i läroböckerna? Material och metod: Intersektionalitet är en övergripande inriktning för studien då även klass och i viss mån etnicitet uppmärksammas, studien fokuserar dock på genus. LÄS MER
19. Studiemotivation inom kärnämne och karaktärsämne hos elever på gymnasieskolans teoretiska respektive praktiska program
Kandidat-uppsats, Akademin för hälsa och arbetslivSammanfattning : Det pågår en skolpolitisk debatt om andelen kärnämnen respektive karaktärsämnen inom gymnasieskolans teoretiska och praktiska program. Syftet med studien var att undersöka om det finns en skillnad i studiemotivation bland gymnasielever i kärnämnen respektive karaktärsämnen beroende på om de går ett teoretiskt program eller ett praktiskt program. LÄS MER
20. Matematik - för skolan eller livet? : En studie om hur Matematik A anpassas till olika gymnasieprogram
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Matematikundervisningen på gymnasiet ska ge eleverna kunskaper för vardagsliv och en grund för kommande arbetsliv. Lärare på en gymnasieskola har intervjuats om hur de anpassar Matematik A till olika program och vilken respons de upplever från eleverna på dessa anpassningar. LÄS MER