Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Akademiskt grundade karaktärer : En metaanalys kring forskning om karaktärsdesign inom spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Clara Karlsson; Karolina Öhman; [2023]
    Nyckelord :Karaktärsdesign; Arketyper; Karaktärsroll; Sexualisering; Spelindustrin; Personlighetsuppfattning;

    Sammanfattning : I denna studie sammanställs och analyseras etablerad forskning kring karaktärsdesign och relaterade fält med fokus på forskningens syfte, metod och innehåll. Forskningen har avgränsats till de senaste femton åren (2009–2023) och på grund av studiens omfattning är den mer ämnad att ge en utgångspunkt för vidare undersökningar inom området, snarare än att säga sig vara en komplett översikt. LÄS MER

  2. 2. Kroppsspråk inom animation: från teori till praktik : Vad förmedlar kroppsspråket från stiliserade karaktärer och hur olika medier tolkas av observatören

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Anastasiya Kjartansdottir; Disa Johansson; Mikael Ytterstedt; [2021]
    Nyckelord :Kroppsspråk; känslor; karaktärsroller; animation; LMA; Disneys tolv animationsprinciper;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte om det var möjligt att applicera resultat från kroppsspråksstudier till stiliserade spelkaraktärer i syftet med att se om deltagare fortfarande kunde tolka vilka känslor som förmedlades genom kroppsspråket. Det undersöktes också om deltagarna ändrade sina åsikter när de stiliserade karaktärerna presenterades både i 2D och 3D via stillbilder och animerade klipp för att se hur detta påverkade deras tolkning. LÄS MER

  3. 3. FORMPRINCIPER I KARAKTÄRSDESIGN : Geometriska formers inverkan på karaktärsroller inom 2.5D plattformsspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :David Spångberg; [2018]
    Nyckelord :Karaktärsdesign; Plattformsspel; 3D; 2.5D; Grafik; Formspråk;

    Sammanfattning : Denna studie gick ut på att svara på frågan: Påverkar användningen av hårda och mjuka former inom karaktärsdesign i 2.5D plattformsspel hur spelet och dess karaktärer upplevs? Och: Vilka tendenser kan utläsas? Metoden för att svara på denna fråga var att skapa ett kort plattformsspel i fyra olika versioner där karaktärerna var baserade på antingen mjuka eller hårda former, två huvudkaraktärer och två fiender skapades där de båda fanns i två olika versioner, en baserad på hårda former och en på mjuka. LÄS MER

  4. 4. Effekten av ansiktsdeformeringar för karaktärer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emil Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Attraktivitet; deformationer; haloeffekten; karaktärsroller; stereotyper;

    Sammanfattning : Arbetet undersökte huruvida ansiktsdeformationer påverkar hur karaktärer uppfattas vad gäller karaktärernas roll inom den så kallade ungdomsfilm genren, och även relationen kön hade till det. Först definieras attraktivitet för att sedan användas som grund för artefakten. LÄS MER

  5. 5. Uppfattning av karaktärsroller genom visuell design : Tolkning av associationer, utrustning och kroppsattribut i MOBA-spel

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Stefan Cautin; Mia Holmström; [2017]
    Nyckelord :Believability; visual design; character; MOBA; Trovärdighet; visuell design; karaktär; MOBA;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa studien har vi undersökt hur spelare uppfattar och visuellt tolkar karaktärer från MOBA-spelen Leauge of Legends och Defense of the Ancients 2, för att utöka forskningen inom visuell karaktärsdesign. Genom sex utvalda karaktärer som slumpmässigt utsågs utifrån respondentens kunskap om de spel vi studerade, presenterades en bild och en videosekvens på en karaktär. LÄS MER