Sökning: "konkret material abstrakt tänkande"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden konkret material abstrakt tänkande.

  1. 1. Från konkret till abstrakt matematiskt tänkande med stöd av konkret material : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver undervisning med stöd av konkret material

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Maria Andersson; [2022]
    Nyckelord :APOS-teorin; matematikinlärning; utbildning; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att öka kunskapen om hur lärare använder konkret material i sin undervisning för att elever därigenom ska nå ett abstrakt matematiskt tänkande. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av intervjuer med lärare i årskurs F-3. LÄS MER

  2. 2. Digitalt läromedel i matematik : En läromedelsgranskning om bråkuppgifters struktur och representation i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emilia Jönsson; Christoffer Dahl; Alice Sjöstrand; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; digitalisering; bråk; abstrakt tänkande; konkret material; indelning; upprepning; tvåparallellig tankeprocess.;

    Sammanfattning : Skolorna i Sverige utvecklar kontinuerligt sin tekniska användning och använder allt mer digitala läromedel i undervisningen i matematik. Utbudet av digitala läromedel i matematik är stort men trots detta är användningen av det låg eftersom en osäkerhet finns bland undervisande lärare. LÄS MER

  3. 3. Konkretisering inom algebra -En undersökning om två lärares arbete med konkretisering och laborativt material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nury Marim Antwan; [2020]
    Nyckelord :Konkretisering; Konkret- och laborativt material; abstrakt tänkande; algebra; ekvationer; förstagradsekvationer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur två lärare använder konkretisering inom algebra och laborativt material för att öka elevernas förståelse om förstagradsekvationer i årskurs 6. Undersökningen är gjord med hjälp av semistrukturerade intervjuer samt klassrums-observationer som baseras på en kvalitativ undersökning. LÄS MER

  4. 4. Var, när och hur ska semiotiska resurser användas egentligen? : - En systematisk litteraturstudie omsemiotiska resursers roll i samband med matematikområdet multiplikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nellie Karlsson; Nina Lundh; [2020]
    Nyckelord :Konkret material; semiotiska resurser; multiplikation; multiplikativt tänkande; konkret; abstrakt; teckenvärldar; intersemiotiska relationer.;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie inriktar sig på användandet av semiotiska resurser, som i detta arbete uttrycks i form av konkret material, vid beräkning av multiplikation i skolans lägre åldrar. Studiens syfte är att ta reda på de semiotiska resursers roll och funktion i förhållande till undervisning kring multiplikation. LÄS MER

  5. 5. Bråk behöver inte vara svårt – En kvalitativ intervjustudie kring lärares användning av laborativa material i bråkundervisningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jenny Andersson; [2019-07-02]
    Nyckelord :matematikundervisning; laborativt material; laborativt arbetssätt; bråk; addition och subtraktion av bråk; konkret; abstrakt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till kunskap om, och belysa hur det går att använda laborativa material vid undervisning om addition och subtraktion av bråk. Frågeställningarna som studien har som uppgift att besvara är följande: Vilka laborativa material använder matematiklärare vid undervisning om addition och subtraktion av bråk, hur och i vilken utsträckning menar lärarna att de används i undervisningen? Varför väljer matematiklärare att använda laborativt material vid undervisning om addition och subtraktion av bråk? I studien har empiri samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER