Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Språket och uterummet

    L1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Josefin Kronqvist; Annette Nilsen; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att beskriva utomhuspedagogiken som arbetsplats, arbetssätt och lärprocess i elevers språkutveckling. Frågan vi ställer oss är hur användande av uterummet kan bidra till att lära och utveckla elevers språk. Arbetsprocessen följde beskrivningen av en systematisk litteraturstudie. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares syn på uterummet som lärmiljö

    M1-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Carina Hallberg; Johanna Högberg; [2013]
    Nyckelord :Utevistelse; utomhuspedagogik; skogen; förskolegården och förskollärarens roll;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare ser på uterummet som lärmiljö. Vad sker under utevistelsen på förskolan och hur tänker förskollärare kring miljön och dess betydelse för barns utveckling, lek och lärande? I denna studie har kvalitativ intervju som metod använts och sex olika förskollärare har intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Laborativ geometriundervisning i olika åldersgrupper : En intervjustudie med lärare från förskola till gymnasium

    M1-uppsats, Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Robert Hermansson; [2013]
    Nyckelord :arbetssätt; praktisk matematik; åldersjämförelse; ökad förståelse;

    Sammanfattning : Utvärderingar visar att svenska elevers kunskaper i geometri har försämrats under de senaste decennierna och att dagens elever upplever geometri som ett av de svårare områdena i matematikkurserna. Samtidigt finns det forskningsresultat som säger att laborativa arbetsformer kan öka elevernas intresse, motivation, inställning och självförtroende gällande matematikämnet. LÄS MER

  4. 4. En förskoleklass praktiserar matematik med hjälp av utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Dinesen; Cornelia Paz; [2012]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; matematik; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med vårt utvecklingsarbete var att undersöka om utomhuspedagogik kunde vara ett komplement till traditionell klassrumsundervisning. Vi planerade tio matematikaktiviteter och använde oss av detektivuppdrag som tema. Aktiviteterna genomfördes utomhus i en skogsmiljö med tretton barn i en förskoleklass. LÄS MER

  5. 5. Se det kompetenta barnet : Undersökande arbetssätt i uterummet med de yngsta förskolebarnen

    Magister-uppsats, Nationellt centrum för utomhuspedagogik (NCU); Utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Wilhelmsson; [2010]
    Nyckelord :det kompetenta barnet; samspel och kommunikation; naturvetenskap i förskolan; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka begreppet Det kompetenta barnet. Genom att undersöka toddlares förmågor och kompetenser i ett undersökande arbetssätt, ville jag se vilka kompetenser som barnen visar och hur det kan förhålla sig till bilden av det kompetenta barnet. LÄS MER