Sökning: "lärosituationer"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet lärosituationer.
1. Att öppna nya dörrar. En intervjustudie där teaterlärare resonerar kring konstnärliga och pedagogiska aspekter av undervisningn
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Denna studie syftar till att få fördjupad kunskap i hur teaterlärare resonerar kring sin undervisning i förhållande till de konstnärliga och pedagogiska aspekterna av teaterämnet inom gymnasieskolan. Genom fem semistrukturerade intervjuer har datan samlats in. LÄS MER
2. Programmeringens betydelse i grundskolan : En intervju- och observationsstudie
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/ElektronikSammanfattning : Med anledning av utbildningsdepartementets förslag att införa programmering som skolämne utfördes en undersökning för att avgöra vad elever och lärare i grundskolan anser om betydelsen av programmering i grundskolan (Utbildningsdepartementet, 2015). Avsikten med undersökningen är att visa om och i så fall hur elever får kunskap genom programmering samt vilken typ av kunskap som kan erhållas. LÄS MER
3. Att utveckla språk i ämnet slöjd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var för det första att undersöka om slöjdlärare medvetet planerade sin undervisning för att stödja elevers språkutveckling enligt läroplanens kursplan och riktlinjer. För det andra var det att undersöka om och hur de upplever att de utvecklar elevernas språk. LÄS MER
4. Var det bra så? : En kvalitativ studie om arbetsrotation och lärande i ICA-butiker
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie görs inom det arbetslivspedagogiska fältet och behandlar arbetsrotation på ICA-butiker. Syftet är att undersöka hur arbetsrotation sker hos medarbetare inom olika ICA-butiker och vilken betydelse det får för lärandet. LÄS MER
5. Gaste - en plats för informella läroprocesser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur Gaste som fenomen uppfattas av de aktiva där, samt samspelet mellan lärande, individer och kulturen där. Med hjälp av det som Vygotskij kallade sociokulturellt perspektiv, belyser vi hur dessa kategorier samspelar och skapas genom varandra. LÄS MER