Sökning: "läsa faktatexter"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden läsa faktatexter.

  1. 6. Reciprok undervisning i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Michaela Winther; Eva Aluko; [2020]
    Nyckelord :Läsförståelse; Lässtrategier; Textsamtal; Reciprok undervisning; Metakognition;

    Sammanfattning : I denna studie har vi valt att undersöka hur lärare på en skola arbetar med reciprok undervisning med elever i årskurserna 2, 4 och 5. Arbetets syfte är att få en uppfattning om hur undervisningen kan se ut. För att åskådliggöra detta utifrån flera perspektiv har vi utfört en kombination av metoder för datainsamling. LÄS MER

  2. 7. Hur vet vi att eleverna förstår innehållet? : En kvalitativ studie om hur lärare stödjer elevernas förståelse av innehållet i faktatexter i årskurs 2.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Holmqvist; [2020]
    Nyckelord :svenska; faktatexter; läsförståelse; språk- och kunskapsutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie är att bidra med kunskap om hur lärare stödjer elevers förståelse av innehållet i faktatexter i årskurs 2. Därför har data i form av fyra lärarintervjuer analyserats med utgångspunkt i den sociokulturella teorin. Studien är även inspirerad av den kvalitativa forskningsansatsen fenomenografi. LÄS MER

  3. 8. Sjuåriga elevers uppfattningar om läsförståelsestrategier : En kvalitativ studie om läsförståelse via lärarens högläsning i årskurs 1

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Helene Holm; [2020]
    Nyckelord :kooperativt arbetssätt; reciproka undervisningsmetoder; textsamtal;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa och förstå texters budskap är en komplex process. Vid läsforskning, bådenationellt och internationellt, är läsförståelsestrategier och textsamtal väl dokumenterade ilitterära texter med äldre elever. I denna studie stod emellertid de yngre elevernasfaktatextsamtal ur ett sociokulturellt perspektiv i fokus. LÄS MER

  4. 9. Hur elever motiveras till att vilja läsa : utifrån ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ulrika Syvänen; Victoria Ödqvist; [2019]
    Nyckelord :motivation; grundskola; läsning; läslust;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt sammanställer och kartlägger forskningsområdet som handlar om elevers motivation till att vilja läsa. Studierna som vi valt att kartlägga fokuserar på hur eleverna själva anser hur de motiveras och hur eleverna anser att läraren kan främja deras vilja att läsa. LÄS MER

  5. 10. Högläsning i årskurserna F-3 : Sex lärare resonerar om högläsningensbetydelse för elevers språkutveckling.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cathrine Wikström; [2018]
    Nyckelord :reading aloud; reading comprehension; reading strategies; Högläsning; läsförståelse; lässtrategier;

    Sammanfattning : Inledning: Svenska elevers läsförståelse är ständigt ett aktuellt ämne och i studien undersökslärares syn på sin egen samt elevers högläsning. Läsförståelsens innebörd har ökat i takt medsamhällets krav på att människor ska kunna läsa olika slags texter för olika tillfällen. LÄS MER