Sökning: "läsa faktatexter"

Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade orden läsa faktatexter.

  1. 16. Att läsa faktatexter : Sju andraspråkselevers beskrivningar av sina upplevelser och erfarenheter av att läsa faktatexter i olika ämnen på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Kerstin Larsson; [2013]
    Nyckelord :Reading comprehension; expository texts; second language learners; aesthetic subjects; Läsförståelse; faktatexter; andraspråkselever; praktisk-estetiska ämnen;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur andraspråkselever på högstadiet beskriver sin upplevelse och sin förståelse då de läser faktatexter i de praktisk-estetiska ämnena. För att undersöka detta, har följande frågeställningar valts: Vilka svårigheter beskriver andraspråkselever att de upplever i läsningen av och arbetet med faktatexter? Hur beskriver andraspråkselever att de går tillväga för att förstå faktatexter? Studien bygger på kvalitativa intervjuer med sju andraspråkselever i årskurserna 8 och 9. LÄS MER

  2. 17. Läsförståelse i NO-undervisningen? Fem NO-lärare beskriver vilket stöd de ger och vilket stöd de efterfrågar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Linda Fjellman; [2012-11-12]
    Nyckelord :läsförståelse; läsförmåga; lässtrategier; NO-texter;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna undersökning var att ur specialpedagogisk synvinkel kartlägga hur fem NO-lärare beskriver att de använder text i sin undervisning. Frågeställningarna var: Hur använder lärarna text i sin undervisning? Vilka läsförståelsestrategier undervisar lärarna om? Hur samverkar lärarna med specialpedagog kring elever med lässvårigheter? Vilket stöd efterfrågar lärarna för att utveckla sin undervisning? Teori: Då denna studie behandlar läsförståelse och undervisning, i vilken läraren har en aktiv roll och använder sig av dialog och kommunikation för att förklara fenomen och begrepp, har ett sociokulturellt perspektiv valts som teoretisk utgångpunkt. LÄS MER

  3. 18. Pojkars och flickors attityder till läsning : En studie av elevers läsning i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lars Pettersson; [2012]
    Nyckelord :pojkar; flickor; årskurs 9; attityder; läsning; literacy;

    Sammanfattning : Denna studie söker ta reda på vilka attityder till läsning som finns i en årskurs 9. En enkätundersökning ligger till grund för denna undersökning. Den utfördes i en mellansvensk skola i en klass i årskurs 9. Klassen bestod av 13 pojkar och 13 flickor varav alla pojkar svarade. LÄS MER

  4. 19. Läsförståelse : Några lärares beskrivningar av faktatexters användning i årskurserna 1-3 i syfte att nå läsförståelse

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Lundqvist; Märion Wennerstam; [2010]
    Nyckelord :Läsförståelse; faktatext och undervisning;

    Sammanfattning : Att läsa innebär att både kunna avkoda ord och att ha en språklig förståelse för det som läses. Läsförståelsen av faktatexter hos svenska elever har i de senaste PISA och PIRLS- undersökningarna försämrats. LÄS MER