Sökning: "lärandeobjektet"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet lärandeobjektet.

  1. 1. "... det är lättare att beräkna addition,för eleverna har inte befäst multiplikationen än." : En kvalitativ studie om vilka svårigheter som finns för lärande inom multiplikation i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cama Culum; Isabelle Arnesson; [2021]
    Nyckelord :multiplication; difficulties; solution strategies; year 3; variation theory; multiplikation; svårigheter; lösningsstrategier; årskurs 3; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka svårigheter som finns för lärande inom multiplikation i årskurs 3. För att besvara studiens syfte tillämpades en diagnos samt semistrukturerade intervjuer som metod. Diagnosen genomfördes i två klasser i årskurs 3 och två pedagoger intervjuades för vidare undersökning. LÄS MER

  2. 2. Textbaserade problemlösningsuppgifter inom delmomentet area : En läromedelsanalys i två olika matematikböcker för elever i årskurs 6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sara Rönngren; [2020]
    Nyckelord :Variationsteorin; opportunities to learn OTL ; area; textbaserade problemlösningsuppgifter och matematikböcker.;

    Sammanfattning : Ett arbete om hur textbaserade problemlösningsuppgifter inom delmomentet area framställs i två matematikböcker. Syftet med arbetet är att skapa en djupare förståelse om läromedlen möjliggör ett lärande för eleverna. LÄS MER

  3. 3. Förståelsen av likhetstecknet ur ett variationsteoretiskt och sociokulturellt perspektiv

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Linderborg Finndin; Marie Pettersson; [2020]
    Nyckelord :likhetstecknet; operationell; relationell; variationsteori; sociokulturellt perspektiv; lärandeobjektet; kritiska aspekter; tidig upptäckt; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur lärare utformar undervisning som handlar om likhetstecknet och hur de utformar anpassningar och stöd så att alla elever får en fördjupad förståelse. Frågeställningarna är: 1) Vilken är lärarnas relation till lärandeobjektet och vad grundar sig den i? 2) Vilken typ av aktiviteter planerar lärarna in och vilken typ av uppgifter får eleverna möta? 3) Hur beskriver lärarna elevernas förståelse av likhetstecknet och hur anpassar de undervisningen till elever i matematiksvårigheter? Halvstrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare och fyra mellanstadielärare genomfördes. LÄS MER