Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Jag har ju suttit i legolådan i 1000 år, det har ju inte barnen” : En intervjustudie med sex förskollärare med fokus på bygg- och konstruktionslek i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Svensson; Therese Sörensen; [2022]
    Nyckelord :Teknik; bygg och konstruktion; materialets betydelse; förskola; pedagogers betydelse.;

    Sammanfattning : Skolinspektionen skriver i en rapport från 2017 att deras granskning visar att pedagoger sällan är närvarande i barns bygg- och konstruktionslekar och att de sällan bidrar med samtal och utmanande frågor som hjälper barnen att utveckla sina förmågor inom bygg och konstruktion. I förskolans läroplan (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  2. 2. Bland skjutvapen och bikinis i Legolådan : Om leksaker med könskodade formspråk och barns intryck av dem

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Mona Sjöström; [2014]
    Nyckelord :Bildpedagogik; semiotik; genus; könsstereotypt; leksaker; Lego;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Legolådan : ur ett genus- och socialkonstruktionisktisktperspektiv

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Linda Lattik Evall; [2014]
    Nyckelord :Socialkonstruktionism; Genusperspektiv; Lärande; Lego; Bildpedagogik;

    Sammanfattning : I en fältstudie på grundskolan studeras elevernas arbete med Lego som visuell kultur och hur de ser på lärande kring Lego. Syftet med studien är att ge ett bidrag till förståelsen av olika könsstrukturer i byggandet av Lego och därmed se eventuella skillnader i utföranden mellan flickor och pojkar. LÄS MER

  4. 4. Legolådan som social arena : Leksakens roll i förskolebarns sociala samspel

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Jonas Eliasson; Eric Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Förskola; kreativitet; LEGO; lek; leksaker; sociala redskap;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur förskolebarn använder leksaker som socialt redskap. Syftet med arbetet var att undersöka om och hur barn använder LEGO som socialt redskap och uttrycksform och vi ställde oss frågorna: På vilket sätt kan vi se att barn använder LEGO i leken? Kan vi se skillnader i barns användande av LEGO i olika situationer? Vår metod för att undersöka detta var videoobservationer på en förskola. LÄS MER