Sökning: "människosyn skola"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden människosyn skola.

  1. 1. Relationskompetens En kvalitativ studie om hållbar lärandemiljö och ledarskap inom ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Virgil Ibis; [2019]
    Nyckelord :Relation;

    Sammanfattning : Följande uppsats behandlar klassrummet som en arena för elevers lärande. I uppsatsen presenteras begreppet hållbar lärandemiljö som innebär klassrumsklimat där lärare arbetar med ett längre tidsperspektiv i åtanke dvs hur ett gott klassrumsklimat kan upprätthållas. LÄS MER

  2. 2. Inkluderingsidealen : -En kritisk granskning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Madelen Franksson; [2019]
    Nyckelord :En skola för alla; integrering; inkludering; inkluderingsideal; exkludering; särskild undervisningsgrupp; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Abstrakt Den här studien innefattar en kritisk granskning av inkluderingsidealen med syftet att granska hur inkluderingsidealen påverkar undervisningen och vilka konsekvenser det får för barn i behov av särskilt stöd. Inom svensk skola finns en vision om att inkludering ska råda och utbildningen ska utformas utifrån inkluderande premisser. LÄS MER

  3. 3. Vem får välja i förskola och skola : En fenomenografisk studie i pedagogers uppfattningar om barn och elevers inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Titti Linder; Mari-Louise Johansson; [2018]
    Nyckelord :Demokrati Makt Relationell kompetens;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är våra tankar kring barn och elevers olika förutsättningar att medverka i ett demokratiskt sammanhang. Påverkansfaktorer som framhålls är aktuell samhällssyn och människosyn, förändringen från kollektiva till individuella utbildningssammanhang i förskola och skola samt de konsekvenser pedagogers roll får i förhållande till barn och elevers likvärdiga möjligheter till inflytande. LÄS MER

  4. 4. Samverkan utanför ordinarie undervisningsgrupper : Makten att segregera och diskriminera elever på gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jennie Helgesson; Camilla Sterner; [2015]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; gymnasiesärskola; inkludering; integrering; makt; samverkan; segregering;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka gymnasiesärskoleelevers möjligheter att undervisas utanför den ordinarie undervisningsgruppen. Detta sker genom intervjuer med skolledare. Erfarenheter har visat att det är skillnad på möjligheter till samverkan beroende på om du är inskriven inom det individuella programmet eller det nationella programmet. LÄS MER

  5. 5. ”These guys they made me through it” – en kvalitativ studie om livskraften hos ungdomar i Kiberas slum

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Moa Irekvist; [2012-07-02]
    Nyckelord :Slum; Kibera; livskraft; motivation; ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att påvisa den livskraft som unga människor i Kiberas slum har. Vidare var syftet att visa på vad ungdomarna hoppas att denna livskraft ska leda fram dem till. Studien ville även lyfta fram vad det har funnits för milstolpar och hinder på vägen dit de är idag samt vilken typ av kompetens de besitter. LÄS MER