Sökning: "marknadsrätt avtal"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden marknadsrätt avtal.

  1. 1. Går det att ta sig ur? En analys av automatiska förlängningar av avtal mellan näringsidkare och konsument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Linda Backman; [2014]
    Nyckelord :Förmögenhetsrätt; avtalsrätt; konsumenträtt; marknadsrätt; oskäliga avtalsvillkor; automatiska förlängningar; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Automatiska förlängningar av avtal innebär att en ny bindningstid inträder om konsumenten inte senast vid viss tidpunkt säger upp avtalet. Att konsumentens passivitet är den omständighet som gör att den nya avtalstiden inträder, har bland annat gjort att sådana förlängningar jämförts med negativ avtalsbindning, vilket svensk rättsordning inte accepterar. LÄS MER

  2. 2. Character Merchandising - Om de juridiska möjligheterna till ensamrätt för litterära och fiktiva karaktärer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Rasmus Lovén; [2010]
    Nyckelord :Avtalsrätt; Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Character merchandising innebär ett sekundärt utnyttjande av rätten till en karaktär -vare sig denna utgörs av fiktiva reklamfigurer, litterära och kinematografiska karaktärer eller fysiska personer. Genom licensiering av rätten till karaktären kan rättighetshavaren extrahera det fulla värdet av densamme genom att under karaktärens goodwill låta marknadsföra efterfrågade produkter som ligger utanför rättighetsinnehavarens egentliga verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Den nya marknadsföringslagen (2008:486)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Karin Lind; [2008]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Marknadsrätten är det system av rättsregler som drar upp rättsliga gränser för företagens handlande på marknaden genom ramregler som särskilt behandlar företagens etablering, konkurrens, marknadsföring, prissättning och avtalsvillkor samt skyddet för konsumenterna. MFL är den del av marknadsrätten som innehåller de rättsliga styrmedlen för företagens åtgärder på marknaden. LÄS MER

  4. 4. Kontroll av oskäliga avtalsvillkor - en analys av civil- och marknadsrättsliga regleringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Christian Karlsson; [2008]
    Nyckelord :Avtalsrätt; Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Antalet avtal som ingås dagligen är enormt. Genom sådana rättshandlingar möts företag, konsumenter och privatpersoner. Det stora antalet avtal uppvisar vidare en stor variation avseende komplexitet och ekonomisk betydelse vilket lyfter fram behovet av viss minimireglering. LÄS MER

  5. 5. SKÄLIGT ELLER OSKÄLIGT? : - Gränsdragningsproblem vid en marknadsrättslig bedömning av oskälighet - i avtalsvillkor på delar av bredband- och digital-TV-marknaden.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Anders Edman; Andreas Prochazka; Lena Antman; [2006]
    Nyckelord :commercial law; unfair; fair; terms of contract; contract; rättsvetenskap; marknadsrätt; oskäligt; konsumenträtt; avtalsvillkor;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bredbands- och digital-TV-marknaden växer kraftigt och det är av stor betydelse ur konsumentsynpunkt att företagen tillämpar skäliga avtalsvillkor. I denna uppsats granskas ett antal standardavtal utfärdade av företagen på respektive marknad. LÄS MER