Sökning: "marknadsrätt avtal"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden marknadsrätt avtal.
1. Går det att ta sig ur? En analys av automatiska förlängningar av avtal mellan näringsidkare och konsument
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Automatiska förlängningar av avtal innebär att en ny bindningstid inträder om konsumenten inte senast vid viss tidpunkt säger upp avtalet. Att konsumentens passivitet är den omständighet som gör att den nya avtalstiden inträder, har bland annat gjort att sådana förlängningar jämförts med negativ avtalsbindning, vilket svensk rättsordning inte accepterar. LÄS MER
2. Character Merchandising - Om de juridiska möjligheterna till ensamrätt för litterära och fiktiva karaktärer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Character merchandising innebär ett sekundärt utnyttjande av rätten till en karaktär -vare sig denna utgörs av fiktiva reklamfigurer, litterära och kinematografiska karaktärer eller fysiska personer. Genom licensiering av rätten till karaktären kan rättighetshavaren extrahera det fulla värdet av densamme genom att under karaktärens goodwill låta marknadsföra efterfrågade produkter som ligger utanför rättighetsinnehavarens egentliga verksamhet. LÄS MER
3. Den nya marknadsföringslagen (2008:486)
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Marknadsrätten är det system av rättsregler som drar upp rättsliga gränser för företagens handlande på marknaden genom ramregler som särskilt behandlar företagens etablering, konkurrens, marknadsföring, prissättning och avtalsvillkor samt skyddet för konsumenterna. MFL är den del av marknadsrätten som innehåller de rättsliga styrmedlen för företagens åtgärder på marknaden. LÄS MER
4. Kontroll av oskäliga avtalsvillkor - en analys av civil- och marknadsrättsliga regleringar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Antalet avtal som ingås dagligen är enormt. Genom sådana rättshandlingar möts företag, konsumenter och privatpersoner. Det stora antalet avtal uppvisar vidare en stor variation avseende komplexitet och ekonomisk betydelse vilket lyfter fram behovet av viss minimireglering. LÄS MER
5. SKÄLIGT ELLER OSKÄLIGT? : - Gränsdragningsproblem vid en marknadsrättslig bedömning av oskälighet - i avtalsvillkor på delar av bredband- och digital-TV-marknaden.
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomiSammanfattning : Sammanfattning Bredbands- och digital-TV-marknaden växer kraftigt och det är av stor betydelse ur konsumentsynpunkt att företagen tillämpar skäliga avtalsvillkor. I denna uppsats granskas ett antal standardavtal utfärdade av företagen på respektive marknad. LÄS MER