Sökning: "minustecknets funktioner"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden minustecknets funktioner.

  1. 1. Negativa tal i två läromedel för årskurs 5 : En variationsteoretisk undersökning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Georg Evefalk; [2020]
    Nyckelord :Fusion; generalisering; grundskolan; kontrast; kritiska aspekter; lärandeobjekt; läromedel; läromedelsanalys; matematik; minustecknets funktioner; negativa tal; tallinjen; variationsmönster; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur de negativa talen synliggörs i två läromedel, för årskurs 5, genom att identifiera vilka kritiska aspekter som framstår i dessa läromedel samt hur de kritiska aspekterna varieras. De läromedel som har analyserats är Prima Formula 5 och Matte Direkt Borgen 5B. LÄS MER

  2. 2. Negativa tal, minustecknet och tallinjen - vägen mot abstrakt förståelse : En systematisk litteraturstudie om olika svårigheter som uppstår på vägen mot en abstrakt förståelse av de negativa talen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Georg Evefalk; [2020]
    Nyckelord :abstract; concrete; semiabstract; semiconcrete; the gap; abstrakt; konkret; minustecknets funktioner; negativa tal; semiabstrakt; semikonkret; svårigheter; tallinjen;

    Sammanfattning : Det här är en systematisk litteraturstudie som undersökt hur tidigare forskning beskriver de problem som kan uppstå när elever försöker ta sig från en konkret förståelse till en abstrakt förståelse av negativa tal. I studien analyseras flertalet forskningskällor från 2010 till 2019. LÄS MER

  3. 3. Elevers uppfattningar av operationer med negativa tal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Patrick Smedberg; Anton Uhlin; [2013]
    Nyckelord :matematik; negativa tal; grundskola; fenomenografi; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : Negativa tal har inte alltid varit lika självklara som de är idag. En elev som aldrig tidigare mött ne-gativa tal, än mindre räknat med dem, kommer troligtvis anse att det är ologiskt att tala om äpplen. Forskning visar på att det finns en mängd svårigheter och missuppfattningar om operatio-ner med negativa tal. LÄS MER