Sökning: "motivation och självreglerat lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden motivation och självreglerat lärande.

  1. 6. Självreglerat lärande och motivation i olika typer av idrotter: En jämförelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Patrik Kamp; Axel Steneskog; [2020]
    Nyckelord :Självreglerat lärande; SRL; motivation; Self Determination Theory; BRSQ-24; SRL-TT; lagidrott; individuell idrott;

    Sammanfattning : Självreglerat lärande är en metakognitiv process som visat sig främja idrottares prestation och utveckling. En förutsättning för denna process är att idrottare känner motivation till att utvecklas inom sin idrott. LÄS MER

  2. 7. Självreglerat lärande hos unga ishockeyspelare : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Anton Holmqvist; [2019]
    Nyckelord :Ice hockey; Deliberate practice; Self-regulated learning; SRL; Motivation; Ishockey; Deliberate practice; Självreglerat lärande; SRL; Motivation;

    Sammanfattning : För att nå en hög nivå av expertis inom sporten ishockey så krävs det att spelare har mycket goda och specifika motoriska, fysiologiska och psykologiska färdigheter. Tidigare forskning på unga elitsatsande fotbollsspelare har visat att de som nått en hög nivå, har en högre grad av självreglerat lärande. LÄS MER

  3. 8. "För att få godkänt" : En studie om gymnasieelevers motivation till ämnet matematik.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Viktor Larsson; Anton Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Gymnasielever; matematik; motivation; självreglerat lärande;

    Sammanfattning : Allt för många elever anser att matematiken idag är understimulerande, tråkig och de har svårt att hitta ett syfte nu och senare i livet. Detta kan leda till att motivationen blir lidande då de inte ser någon mening med matematiken. LÄS MER

  4. 9. Matematik på fordonsprogrammet - visst kan resultaten förbättras

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jenny Ekervhén; Karin Hedin; [2019]
    Nyckelord :matematikundervisning; motivation; SRL och yrkesprogram;

    Sammanfattning : Många elever på yrkesprogram har svårt att klara matematiken. Syftet med denna studie var att öka kunskaperna om hur ett antal elever på fordonsprogrammet uppfattade och tänkte kring ämnet matematik liksom deras tidigare erfarenheter av matematikundervisning och hur motivation, självreglerat lärande och stöd påverkat och påverkar deras matematikinlärning. LÄS MER

  5. 10. Att reglera sitt lärande kan väl alla? : En aktionsstudie med en elev i matematiksvårigheter på en vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Maria Lundkvist; [2016]
    Nyckelord :Självreglerat lärande SRL ; motivation; feedback; vuxenutbildningen;

    Sammanfattning : På vuxenutbildningen förväntar sig lärarna att eleverna ska kunna reglera sitt lärande genom att sätta upp rimliga mål, planera hur målen ska nås och genomföra planen. Detta kallas självreglerat lärande (SRL) och är viktigt inom så väl studier som arbetslivet. LÄS MER