Sökning: "motoriksvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet motoriksvårigheter.

  1. 1. iPad som pedagogiskt verktyg i grundsärskolan : Några lärares beskrivningar av hur de arbetar med iPad i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Camilla Gydemo; [2015]
    Nyckelord :iPad; an educational tool; special classes in Elementary School; iPad; pedagogiskt verktyg; grundsärskola;

    Sammanfattning : The aim of this study is investigating how some Elementary School teachers of special classes describe how they use iPad as an educational tool when teaching Swedish. To find out I have carried out an interview investigation. I have analyzed results using theoretical concepts from the sociocultural perspective, scaffolding and artefacts. LÄS MER

  2. 2. Hur går det i skolan? En studie av extremt mycket för tidigt födda barns skolgång speglad genom föräldrars berättelser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Karrin; [2013-03-04]
    Nyckelord :extremt mycket för tidigt födda barn; behov; svårigheter; utredning; diagnos; skolsituation; agerande; bemötande; kunskap; framtid;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen var att genom intervjuer med föräldrar till extremt prematura barn, klargöra hur dessa barns skolsituation gestaltat sig. Studien avsåg att lyfta fram hur förutsättningarna sett ut såväl socialt som kognitivt i skolan för dessa barn, vilka behov och vilka svårigheter de har eller har haft, vilket eventuellt stöd de har eller har fått samt hur bemötandet ifrån skolan varit. LÄS MER

  3. 3. Motorik : En studie om pedagogers syn på arbetet med och betydelsen av motorisk stimulans i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Gunilla Söderberg; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Mitt syfte med uppsatsen var att ta reda på hur verksamma pedagoger i förskolan beskriver hur de arbetar för att stimulera barns motorik och då i synnerhet barn med motoriska svårigheter samt ta reda på vad de anser att träning och lek har för betydelse för den motoriska utvecklingen. Semistrukturerade intervjuer användes som metod i tre olika förskolor samt i en förskoleklass i en stad i Mellansverige där sex pedagoger intervjuades. LÄS MER

  4. 4. Motorik i skolan : En intervjustudie om lärares syn på motorikens betydelse för barns utveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

    Författare :Anna Jakobsson Unger; [2008]
    Nyckelord :Barn; motorik; motoriksvårigheter; skolan.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Om barn ska klara av att sitta stilla måste de få röra på sig : Pedagogers uppfattning om motorikens betydelse för lärandet i tidigare år

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Jessica Nilsson; Marion Strömberg; [2007]
    Nyckelord :Lärande; motorik; systematisk motorisk träning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa hur pedagoger i de tidiga skolåren uppfattar motorikens betydelse för elevernas lärande, samt vilka konsekvenser motoriksvårigheter kan få för eleven i lärandet. Vi vill också med detta arbete belysa hur pedagoger i de tidiga åren uppfattar systematisk motorisk träning samt vad den kan bidra med för elever med motoriska svårigheter. LÄS MER