Sökning: "Åberg berättelser"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Åberg berättelser.

  1. 1. Barns övergång från förskola till förskoleklass : En kvalitativ studie om förskollärares syn på övergången

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Renée Åberg; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Förskoleklass; Förskollärare; Samverkan; Sociokulturellt perspektiv; Specialpedagog; Övergång;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på barns övergång från förskola till förskoleklass. Syftet med studien är att genom förskollärares berättelser undersöka hur arbetet med barns övergång från förskola till förskoleklass ser ut samt att nå kunskap om hur förskollärare samverkar med specialpedagoger vid denna övergång. LÄS MER

  2. 2. Att räknas in : Nyanlända elevers berättelser om lärmiljöns sociala klimat

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Maria Åberg Medin; [2016]
    Nyckelord :Inkludering; lärmiljö; nyanlända elever; socialt klimat; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att analysera nyanlända elevers berättelser om lärmiljöns sociala klimat, samt att urskilja och definiera olika dimensioner av möjligheter och hinder i skolans lärmiljö. Studiens kvalitativa forskningsansats innebär att empirin har samlats in med hjälp av intervjuer. LÄS MER

  3. 3. När Alfons Åberg knackar på i klassrummet - Undervisning utifrån skönlitterära böcker i meningsfulla sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Sörensen; [2016]
    Nyckelord :fantasi; kreativitet; lekfullt lärande; meningsskapande; motivation; nyfikenhet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om barns tankar kring undervisning som jag bedrivit tillsammans med elever i årskurs 1 under en av mina VFU-perioder. Syftet med studien är att undersöka och beskriva elevernas uttalade upplevelser kring de undervisningssituationer som utgick från Gunilla Bergströms berättelser som handlar om Alfons Åberg. LÄS MER

  4. 4. Maskuliniteter i förändring En kvalitativ studie av maskuliniteter i sex Alfons Åbergböcker från två olika tidperioder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Frida Markendahl; [2015-06-18]
    Nyckelord :Maskuliniteter; läseböcker; förskolan; feministisk poststrukturalism;

    Sammanfattning : Forskning tyder på att traditionella framställningar om maskuliniteter har en begränsande effekt på pojkars identitetsskapande. Forskning visar också att det är i förskoleåldrarna som barns förståelse för kulturens syn på kön börjar ta form. LÄS MER

  5. 5. Design och implementering av en tidsaxel som presentationsverktyg för berättelser

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Jonas Åberg; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har fokusen varit på att ta fram en design av en tidsaxel och implementera den. Tidsaxeln ska beskriva händelseförloppet av en berättelse som användaren av programmet skrivit. Tidsperioderna sätts på en berättelsenod, som användaren skapar i programmet. LÄS MER