Sökning: "musik barn"

Visar resultat 26 - 30 av 508 uppsatser innehållade orden musik barn.

  1. 26. ”Fånga känslor” : En studie med utgångspunkt i förskolebarns uttryck för och samtal om en föreställning med musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Matilda Jerkvall; [2023]
    Nyckelord :barns perspektiv; drama; förskola; konst; musikdidaktik; utbildningsfilosofi;

    Sammanfattning : Konst som undervisningsform i förskolan ur barns perspektiv är idag ett begränsat forskningsområde. Därför är syftet med studien att undersöka och analysera förskolebarns uttryck för och samtal om en föreställning med musik. LÄS MER

  2. 27. Webbserier där musik och illustration går samman : En kvalitativ audiovisuell analys av Cursed Princess Club kapitel 131 Proposal (part 1)

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Karolina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :webbserier; webtoon; audiovisuell analys; serier; mental hälsa;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar ämnet musik i webbserier där en kvalitativ audiovisuell analys har gjorts av kapitel 131 ur webbserien Cursed Princess Club publicerad på hemsidan och appen vid namn Webtoons. Frågeställningen är följande: På vilket sätt samspelar ljud och bild för att skapa en upplevelse av händelser och atmosfär i webbserien Cursed Princess Club kapitel 131? Analysen av materialet gjordes med hjälp av ljud, filmtekniska, seriebegrepp och visuellanalys gällande färg. LÄS MER

  3. 28. Dans i förskolans planerade undervisning : En intervjustudie om hur förskollärares erfarenheter påverkar undervisningen

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nicole Käller; [2023]
    Nyckelord :Dans i förskolan; planerad undervisning; kroppslig erfarenhet;

    Sammanfattning : Dans är en estetisk uttrycksform, ett estetiskt ämne och ett språk och har därmed en betydelsefull del i barns uttryckande och utveckling och är en del av de ämnesområden som förskolan ska arbeta med. Med utgångspunkter i Lindqvist och Pastorek Gripsons (2021) artikel så kommer denna studie fördjupa sig i dansen i den planerade undervisning, utifrån förskollärarnas beskrivning med hjälp av intervjuer. LÄS MER

  4. 29. Radiodramats ljudberättande : En kvalitativ intervjustudie om ljudberättande inom radiodraman riktade till barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Line Alfredsson; [2023]
    Nyckelord :Barnradio; ljudberättande; ljuddesign; musik; publik; radio; radiodrama;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks ljudberättande inom radiodraman och fokuserar särskilt på radioproduktion till barn. Undersökningens syfte är att fördjupa kunskapen om radiodramats ljudberättande och mediets beståndsdelar inom radiodraman riktade till barn, genom att undersöka hur radiodraman anpassade till olika åldersgrupper påverkas av ljuddesign, dialog, musik, manus och regi. LÄS MER

  5. 30. Flerspråkighet i förskolan. : Förskollärarens arbetssätt med flerspråkiga barn i förskolan med fokus på modersmålet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Abeer Sawsan Alkanaani Najjar; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; förskolan; modersmål; utveckling; förskolläraren; vårdnadshavaren; sociokulturellt perspektiv; strategier och metoder.  ;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om flerspråkiga barns modersmålsinlärning och utveckling i förskolan. Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar för att stötta och främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan så att de utvecklar sitt modersmål. LÄS MER