Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Utmaningar för lärare att undervisa muslimska tjejer med olika kulturella bakgrunder inom ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Mohammed Fadhil; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete på fördjupad nivå undersöker utmaningarna som lärare möter när de undervisar muslimska tjejer med olika kulturella bakgrunder inom ämnet idrott och hälsa. Syftet med studien är att belysa de specifika utmaningar som lärare kan stöta på och att identifiera strategier för att övervinna dessa utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Är religion ett hinder för tjejer inom ämnet idrott och hälsa? : En kvalitativ studie om muslimska tjejers utmaningar i idrott och hälsa utifrån ett interkulturellt perspektiv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gabriella Bacchar; Sevinc Qurbanova; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie var att undersöka muslimska tjejers upplevelser av deltagandet i idrottsundervisningen. Studiens frågeställningar var: - Upplever tjejerna att religionen medför hinder eller möjligheter i deltagandet i idrottsundervisningen? - I vilka/vilket delmoment har tjejerna upplevt hinder/möjligheter av att delta i undervisningen?    - Vilken kunskap upplever tjejerna att en idrottslärare är i behov av för att förstå muslimska tjejer i undervisningen?  - Upplever tjejerna att lärarna har kunskaper om deras religiösa bakgrund och i så fall kunnat arbeta utifrån det?   Metod: En kvalitativ intervjumetod har använts i studien med sex gymnasieelever från sex olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Religiös identitet i den svenska skolan. : Muslimska flickor i den svenska skolan: möjligheter och utmaningar med religiös identitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Maya Andersson Fremén; [2020]
    Nyckelord :Religiös identitet; Religiös proximitet; Religionsdidaktik; Muslimska kvinnor;

    Sammanfattning : Den här studien syftade till att intervjua fyra muslimska tjejer för att ta reda på muslimska flickors upplevelse av att ha en religiös identitet i den svenska skola, vilka utmaningar och möjligheter de har till att utöva sin religiösa identitet, hur de upplever att andra elever uttrycker sig om islam samt på vilka sätt skolan kan underlätta för muslimska elever som vill praktisera islam. Valet av metod var att utföra en kvalitativ fokusgruppsintervju med muslimska ungdomar mellan 13-15 år som genomfördes på deltagarnas skola med hjälp av ljudupptagning som därefter transkriberades. LÄS MER

  4. 4. Islamofobi : En studie om muslimska skolungdomars utsatthet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sandra Gradin; Bayar Reza; [2016]
    Nyckelord :: islamofobi; muslimska skolungdomar; utsatthet; social identitet; religiositet; synlighet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker muslimska skolungdomars utsatthet i relation till deras synliga religiösa markörer. Syftet med studien är att undersöka om muslimska skolungdomar är mer utsatta än andra och vilka mekanismer som ligger till grund för detta. LÄS MER

  5. 5. Muslim i den svenska skolan : En undersökning om bemötandet av muslimska tjejer i den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karen Alexandra Burgos; [2015]
    Nyckelord :Islam; skola; kulturrasism; muslim; didaktiska triangeln;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet är att utifrån berättelser från några flickor med muslimsk bakgrund skapa kunskap om villkoren för muslimska flickors religionsutövning i den svenska skolan. Arbetet är en kvalitativ studie, ur en semi strukturerad guide intervjuas en grupp muslimska tjejer. LÄS MER