Sökning: "naturvetenskapliga kunskaper"

Visar resultat 26 - 30 av 142 uppsatser innehållade orden naturvetenskapliga kunskaper.

  1. 26. Naturvetenskap är intressant men estetiska uttrycksformer gör naturvetenskapen roligare : Förskollärare beskriver ämnesintegrering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Thorsell; Helena Thurén; [2021]
    Nyckelord :naturvetenskap; estetiska uttrycksformer; ämnesintegrering; attityd; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning: I förskolans uppdrag lyfts vikten av såväl estetiska uttrycksformer som naturvetenskap i förskolan och att alla barn ska ges förutsättningar att utveckla kunskaper inom dessa ämnen. Tidigare forskning visar också att naturvetenskap i kombination med estetiska uttrycksformer bidrar till en lekfull undervisning med ett varierat innehåll och att det resulterar i ett större naturvetenskapligt lärande hos barnen. LÄS MER

  2. 27. Samhällsfrågor som utgångspunkt i NO-undervisning – Vad säger lärare? : En systematisk litteraturstudie om lärares erfarenheter av och inställning till SNI som utgångspunkt för NO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tilde Jais-Nielsen; Martin Ingelberg; [2021]
    Nyckelord :NO-undervisning; SNI; lärares erfarenheter; lärares inställning;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är mediainflytandet stort och vi ställs dagligen inför olika dilemman och frågor som vi förväntas kunna ta del i och svara på. Många utav dessa kräver naturvetenskapliga kunskaper för att kunna argumentera om och ta ställning i. LÄS MER

  3. 28. Analogiskt resonemang och självgenererade analogier : Ett tveeggat svärd inom naturvetenskaplig undervisning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anders Hedlund; [2021]
    Nyckelord :Analogiskt resonemang; Självgenererade analogier; Naturvetenskaplig undervisning; Begreppsförståelse;

    Sammanfattning : Analogical reasoning is a key component in our ability to learn and drawn conclusions about novel concepts and phenomena based on the knowledge we have about structurally similar but well-known entities. Analogical reasoning is frequently used within science education thanks to its explanatory possibilities regarding abstract and incomprehensible concepts and phenomena. LÄS MER

  4. 29. Det är som ett rep som drar tillbaka oss : Hur begreppet tyngdkraft kan undervisas i de lägre årskurserna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Kevin Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Learning study; lärande lek; NO undervisning åk 1–3; tyngdkraft; variationsteorin;

    Sammanfattning : Studien syftar till att vinna kunskap om hur elever i årskurs 1–3 kan utveckla sin förståelse för begreppet tyngdkraft genom lärande lek. För att göra detta planerades, genomfördes och analyserades en lektionsserie bestående av fyra lektioner, samt en förintervju och efterintervju. LÄS MER

  5. 30. Monte Carlo Integration: A Comparison to Numerical Quadrature

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Matematik (naturvetenskapliga fakulteten); Lunds universitet/Matematikcentrum

    Författare :Mirjam Karlsson-Müller; [2021]
    Nyckelord :Monte Carlo Methods; Approximation of Integrals; Numerical Quadrature; Curse of Dimensionality; Integrals; Monte Carlo; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Integrals are present everywhere in science, and their computation an emphasis in education. When methods of exact computation fail, a great variety of methods of approximation can step in. This project is interested in the Monte Carlo integration methods, an approach, where the integral is approximated based on the Law of Large Numbers. LÄS MER