Sökning: "naturvetenskapliga kunskaper"

Visar resultat 31 - 35 av 142 uppsatser innehållade orden naturvetenskapliga kunskaper.

  1. 31. Digitala lärresurser kopplat till utomhuspedagogik i NO-undervisningen : En kvalitativ intervjustudie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Viktoria Sverre; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; naturvetenskap; digitala lärresurser; utomhuspedagogik; mellanstadiet; lärare; grundskolan; lärarperspektiv; hinder möjligheter; sociokulturellt perspektiv; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lärare på mellanstadiet beskriver användningen av digitala lärresurser kopplat till utomhuspedagogik i de naturvetenskapliga ämnena, biologi, fysik och kemi. Metoden för studien har varit av kvalitativ art, där semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem NO-lärare med erfarenhet av utomhuspedagogik i de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER

  2. 32. Naturvetenskap som medborgarbildning : En förskjutning av naturvetenskapligt innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rachel Spencer; Rebecca Björklund; [2020]
    Nyckelord :Medborgarbildning; elev- och samhällsrelevans; samhällsaktuell naturvetenskap; undersökande arbetssätt; kommunikativa förmågor.;

    Sammanfattning : Det finns forskning som tyder på att den naturvetenskapliga undervisningen främst riktas åt elever som kommer att vidareutbilda sig inom området, vilket sker på bekostnad av medborgarbildning. Det verkar således finnas en klyfta mellan skolans naturvetenskapliga innehåll och det naturvetenskapliga innehållet elever möter och hanterar utanför skolan. LÄS MER

  3. 33. Praktiska inslag i naturvetenskapen : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Gustavsson; Jenny Graversen; [2020]
    Nyckelord :praktiska inslag; naturvetenskapsundervisning; naturvetenskap; praktisk undervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Naturvetenskapen är en viktig del i skolan för att ge elever den kunskap som krävs för att förstå människan och omvärlden. Ett naturvetenskapligt sätt att se på vår värld ger oss möjlighet att förklara den. Det är skolans ansvar att förmedla denna kunskap och att bibehålla elevernas lust att lära. LÄS MER

  4. 34. Att observera och sortera i närmiljön : en variationsteoretisk studie av systematiskaundersökningar av närmiljön i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Arijana Knutsen; [2020]
    Nyckelord :naturvetenskaplig undervisning i årskurs 1–3; systematiska undersökningar; variationsteori.;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att vinna kunskap om hur elever i F-3 kan utveckla sin förmåga att göra observationer och sortera några vanligt förekommande trädarter i sin närmiljö. I studien har variationsteorin och det sociokulturella lärandeperspektivet använts som ramverk för att besvara de tre ställda forskningsfrågorna om vilka kritiska aspekter som måste synliggöras för att eleverna ska utveckla förmågan att observera och sortera, att känna igen några trädarter i närmiljön vintertid och hur undervisning kan möjliggöra detta. LÄS MER

  5. 35. Att tolka och förstå jordglob och karta : Elevers förståelse för jordklotet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Therese Cedervall; [2020]
    Nyckelord :Globe; map; Earth; abstract; concepts; geography; sociocultural theory; theory of stages.; Jordglob; karta; jordklot; abstrakt; begrepp; geografi; sociokulturellt perspektiv; stadieteori.;

    Sammanfattning : Barns förståelse för jordglob och karta har varit ett område som det forskats om i flera decennier. En stor del av forskningen berör barnens förmåga till abstrakt tänkande kring jordgloben som modell av jordklotet, samt vilken information barn kan utläsa av denna modell. LÄS MER