Sökning: "genus i medier"

Visar resultat 1 - 5 av 364 uppsatser innehållade orden genus i medier.

  1. 1. KOM SOM DU ÄR. En semiotisk analys av Försvarsmaktens filmkampanjer utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mona Kamali; [2024-03-06]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; Försvarsmakt; myndighet; semiotik; kommunikation;

    Sammanfattning : In recent decades, the Swedish Armed Forces have undergone major changes as gender neutral. Men and women must fight side by side for the motherland as equals. This new conscription creates new challenges for the Swedish Armed Forces communication when both men and especially women are desired to join them. LÄS MER

  2. 2. ÄR KÖNSSTEREOTYPISK KOMMUNIKATION I DEN SVENSKA RIKSDAGEN EN GREJ? En kvalitativ analys av svenska utrikesdebatter utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ebba Lindkvist; Tilda Martinsson; Evelina Pahkasalo; [2024-03-04]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; genus; könsstereotyper; utrikespolitisk debatt; Sveriges riksdag; Ukraina;

    Sammanfattning : Executive summary A big part of political communication is strategically planned to influence our knowledge, opinions, and assumptions about reality. Political communication is by science often proven to be built on gender stereotypical expectations, which means that male and female politicians largely use different ways to communicate. LÄS MER

  3. 3. Representation av genus i svenska ungdomsserier : En multimodal kritisk diskursanalys av genusrepresentation i Young Royals och Störst av allt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Lizette Bergman; Erica Jonbacker; [2024]
    Nyckelord :Representation; stereotypes; gender; MCDA; Netflix; Young Royals; Störst av allt Quicksand ;

    Sammanfattning : The purpose of the study “Representation of gender in Swedish youth TV series” is to illustrate how genders are represented in Swedish youth tv-series. Young people are influenced by the media when creating their identities and shaping their views of the world. LÄS MER

  4. 4. Den uppkopplade generationen : -En kvantitativ studie på ensamhet bland 18-35 åringar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Hofréus; Arvid Nilsson Landing; [2024]
    Nyckelord :Loneliness; Social media; Young adults; Ontological security; Gender; Gender socialization; Ensamhet; Sociala medier; Unga vuxna; Ontologisk trygghet; Kön; Genus; Könssocialisation;

    Sammanfattning : Levels of loneliness are high in young adults, meanwhile they are the most connected generations ever through social media. Potential links between loneliness and the increased use of social media is of sociological interest to study. LÄS MER

  5. 5. Makt, Media och Mosaik: En feministisk poststrukturalistisk granskning av medias porträttering av Israel-Hamas-konflikten.

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Wilma Jöhnsson Widerberg; Aline Forsström; [2024]
    Nyckelord :Israel; Hamas; media; civila; porträttering; krig och konflikt; genus; narrativ; maktrelationer; maktstrukturer.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I krig och konflikt har kvinnor länge använts som ett verktyg för att uppmuntra män att kriga. Genom att framställas som försvarslösa och sårbara har de förstärkt den manliga rollen som försvarare vilket har motiverat män till att bli deras och nationens beskyddare. LÄS MER