Sökning: "nyutbildad lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden nyutbildad lärare.

  1. 1. Nyutbildade anestesisjuksköterskors upplevelser av stressiga situationer i yrket

    Magister-uppsats, Institutionen för omvårdnad

    Författare :Petra Larsson; Lisa Papmehl-Dufay; [2013]
    Nyckelord :Anestesisjuksköterska; nyutbildad; stress; hanteringsstrategier; erfarenhet; kvalitativ studie; omvårdnad;

    Sammanfattning : Titel: Nyutbildade anestesisjuksköterskors upplevelser av stressiga situationer i yrket. Syfte: Att beskriva nyutbildade anestesisjuksköterskors upplevelser av stressiga situationer i yrket. Bakgrund: Alla människor hanterar stress olika, och vid stressiga situationer ställs krav på rätt handlande av anestesisjuksköterskan. LÄS MER

  2. 2. Nyutbildade lärares reflektioner och upplevelser av sina första år i yrkeslivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ellham Yedollahi; Ann-Christine Bertilsson; [2013]
    Nyckelord :Lärarutbildning; yrkesstart; yrkes- lärarsocialisation; planering; nyutbildad; personalkontakt; elevrelation; föräldrar kontakt; konflikthantering;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka och jämföra nyutbildade lärares reflektioneroch upplevelser under deras första tid i yrket. Studien är kvalitativ och inspirerad av fenomenografisk forskning där vi har intervjuat åtta lärare iförskolan och skolan. LÄS MER

  3. 3. Den metakognitiva läraren

    C-uppsats,

    Författare : [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteDet övergripande syftet för denna undersökning är att studera begreppet metakognition utifrånlärarnas perspektiv och förhållningssätt. För att konkretisera mitt syfte arbetar jag utifrånföljande frågeställningar:1) Hur förhåller sig olika typer av lärare (man/kvinna, nyutbildad/erfaren samt lärare i olika ämnen) till begreppet metakognition?) Finns det ett samband mellan lärarens förhållningssätt till begreppet och andra aspekter och faktorer av metakognition, såsom träna elevers metakognition och ta hänsyn till denna förmåga vid bedömning?MetodUndersökningen är utformad som en pilotstudie av kvantitativ karaktär med enkät somvetenskapligt redskap. LÄS MER

  4. 4. Den metakognitiva läraren

    C-uppsats,

    Författare :Kajsa Olsson; [2011]
    Nyckelord :0;

    Sammanfattning : SyfteDet övergripande syftet för denna undersökning är att studera begreppet metakognition utifrånlärarnas perspektiv och förhållningssätt. För att konkretisera mitt syfte arbetar jag utifrånföljande frågeställningar:1) Hur förhåller sig olika typer av lärare (man/kvinna, nyutbildad/erfaren samt lärare i olika ämnen) till begreppet metakognition?) Finns det ett samband mellan lärarens förhållningssätt till begreppet och andra aspekter och faktorer av metakognition, såsom träna elevers metakognition och ta hänsyn till denna förmåga vid bedömning?MetodUndersökningen är utformad som en pilotstudie av kvantitativ karaktär med enkät somvetenskapligt redskap. LÄS MER

  5. 5. Socialisation till lärare : en litteraturstudie över forskning kring lärares yrkessocialisation

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Elisabeth Broman; [2010]
    Nyckelord :induction; lärarutbildning; nyutbildad lärare; yrkessocialisering;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats är en litteraturstudie, en forskningsöversikt över ämnet socialisering till lärare.  Syftet med studien var att besvara tre frågor (a) Vad är yrkessocialisering till lärare och hur går den till? (b) Hur kan yrkessocialisering till lärare mätas och undersökas? (c) Hur har detta mätts tidigare och vad har man kommit fram till? Litteraturstudien bygger på en analys av nio vetenskapliga artiklar som alla handlar om lärares yrkessocialisering. LÄS MER