Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Styrning för hälsa : En studie om styrning av arbetsmiljöarbete ur chefers perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

    Författare :Nicole Hedbom; Camilla Anneflod; [2021]
    Nyckelord :Control; Control package; Work environment; Salutogenic perspective; Pathogenic perspective; Styrning; Styrpaket; Arbetsmiljö; Salutogent perspektiv; Patogent perspektiv;

    Sammanfattning : This study aims to increase knowledge of how the governance of environment work takes place within organizations from the perspective of managers and to investigate how the management of the work environment takes place from a pathogenic and a salutogenic perspective. A total of ten managers participated in the study, all of whom hold formal responsibility for management and governance of the work environment within each organization. LÄS MER

  2. 2. När inte ens experterna är helt överens : en textanalys av hälsa i läroböcker för ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Johanna Hälleberg; Catharina Wiking; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka hur hälsa framställs i läroböcker för idrott och hälsa för grund- och gymnasieskolan. • Vilket utrymme ges hälsa i läroböcker för grund- och gymnasieskolan inom skolämnet idrott och hälsa? • Vilka övergripande perspektiv och teorier om hälsa kommer till uttryck i läroböckerna? Metod Studiens metod var en kvalitativ och kvantitativ textanalys av fyra läroböcker inom ramen för ämnet idrott och hälsa, där den kvantitativa delen syftade till att ta reda på förekomsten av termerna hälsa, hälso-, ohälsa samt ohälso-. LÄS MER

  3. 3. Elevers upplevelser av stödinsatser : Hur några elever som inte varit behöriga att söka in på ett nationellt gymnasieprogram upplever stödinsatser och delaktighet i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Gren; Marlene Mathis; [2021]
    Nyckelord :Accessibility; Categorical perspective; Participation; Pathogenic perspective; Relational perspective; Salutogenic perspective; Special education; Students experiences; Support measures; Delaktighet; Elevers upplevelser; Kategoriskt perspektiv; Patogent perspektiv; Relationellt perspektiv; Salutogent perspektiv; Specialpedagogik; Stödinsatser; Tillgänglighet;

    Sammanfattning : Målsättningen med föreliggande studie är att bidra med kunskap om elevers upplevelser av stödinsatser och delaktighet i grundskolan. Det är sällan som elevernas upplevelser lyfts fram i forskning och syftet med denna studie är därför att belysa hur några elever som inte varit behöriga att söka in på ett nationellt gymnasieprogram, ser på de stödinsatser de fått, eller önskat att de fått, i grundskolan samt deras upplevelse av delaktighet under samma period. LÄS MER

  4. 4. Vad lär sig eleverna egentligen om psykisk hälsa? : En innehållsanalys av psykisk hälsa i gymnasiets läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sanna Tollefors; Joar Ankarstrand; [2020]
    Nyckelord :psykisk hälsa; läromedel; psykisk ohälsa; hälsa; skola; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur psykisk hälsa framställs i läromedel som används i den svenska gymnasieskolan. Detta analyserades utifrån ett salutogent och patogent perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Vad är hälsa? : Gymnasieelvers syn och tolkningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Efraim Ström; André Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Idrott och Hälsa; Ämnesplan; Patogent; Salutogent;

    Sammanfattning : Aktuell studie är en kvalitativ undersökning vars syfte är att studera hur gymnasieelever tolkar begreppet hälsa, och hur deras reflektion kring begreppet liknar begreppets innebörd för styrdokumenten i ämnet Idrott och Hälsa. Studien har genomförts på en gymnasieskola, med tolv stycken elever från gymnasiets årskurs två, i genomförandet har fokusgruppsintervjuer använts som undersökningsmetod med fyra respondenter fördelat på tre fokusgrupper. LÄS MER