Sökning: "pedagogens ämnesdidaktiska kompetenser"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden pedagogens ämnesdidaktiska kompetenser.

  1. 1. "Jag tror att man behöver kunskap för att våga mer"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Admira Mesanovic; Amina Mustajbasic; [2016]
    Nyckelord :kompetensutveckling; profession; professionell lärande; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa förutsättningar för förskollärares professionella lärande och ämneskompetens som ett steg i professionsutvecklingen. För att besvara vårt syfte har vi utgått ifrån tre förskollärares och en förskolechefens tankar och erfarenheter av Matematiklyftet i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Vardagsgrejer och Experiment : En studie av förskollärares uppfattning av begreppet enkla kemiska processer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Åsa Nilsson; [2014]
    Nyckelord :Chemical process; Chemistry; Preschool; Preschool teacher; Science; Förskola; Förskollärare; Kemi; Kemisk process; Naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattning och tolkning av begreppet enkla kemiska processer i läroplanstexten och vilka enkla kemiska processer man arbetar med i förskolan. Syftet var även att undersöka förskollärares uppfattning av vikten med ämneskunskap, med fokus på kunskap i ämnet kemi. LÄS MER

  3. 3. Naturvetenskap i den fria verksamheten : En studie i hur pedagoger upptäcker och tar tillvara på naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Fanny Hussénius; [2014]
    Nyckelord :Naturvetenskaplig lärandesituation; den fria verksamheten; pedagogens ämnesdidaktiska kompetenser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad som händer i olika naturvetenskapliga situationer i den fria verksamheten i förskolan. På vilket sätt tas sådana situationer tillvara på av pedagogen? Jag har använt mig av videoobservationer i två förskolor i Mellansverige för att försöka upptäcka situationer i den fria verksamheten som har potential att bli en naturvetenskaplig lärandesituation för barnen. LÄS MER