Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barns lärande i leken : Utifrån ett pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefin Kokot; Ida Jonasson; [2021]
    Nyckelord :preschool; learning; play; playbased learning; lärande; lek; sociokulturellt; förskola;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine children's learning in play from a pedagogical perspective. To find out the educators' views on the concepts of play and learning and how play can be used as a tool in preschool learning, we chose to conduct interviews with some educators at different preschools. LÄS MER

  2. 2. Lekresponsiv undervisning : En kvalitativ intervjustudie om hur lek och undervisning kan integreras i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Anneli Nilsson; Emma Lunell; [2020]
    Nyckelord :Early childhood; playbased learning; preschool; scaffolding; Barninitierad; förskola; lekresponsiv; undervisning; vuxenguidad lek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur några förskollärare arbetar för att lek och undervisning ska integreras med varandra och om de gör det genom lekresponsiv undervisning. Denna studies relevans grundar sig i den nya läroplan för förskolan där lekens roll stärkts och kravet på förskollärarens ansvar för undervisning tillkommit. LÄS MER

  3. 3. En pedagogisk resa från daycare till och med grade 1 i Kanada : -en undersökning utförd i Saskatchewan med fokus på lek som verktyg för lärande i olika pedagogiska verksamheter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johanna Strandberg; [2016]
    Nyckelord :playbased learning; Lek; lärande; pedagogisk miljö; lekbaserad undervisning; Kanada;

    Sammanfattning : Studien behandlar pedagogers tal om och användande av lek som pedagogiskt verktyg för lärande i fyra olika verksamheter i Saskatchewan, Kanada. Syftet är att ta reda på vilket innehåll barnen får möta i verksamheter under sina första år och mer specifikt hur pedagoger talar om lek och lärande. LÄS MER