Sökning: "rättstavningsprogram"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet rättstavningsprogram.

  1. 6. “Do we rely need tradisional spelling instruction when their are spell checkers?” : The correlation between spell checkers and spelling acquisition of the L2 learner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jonna Netterström; Amanda Persson; [2020]
    Nyckelord :spell checkers; spelling acquisition; spelling instruction; second language acquisition; stavningsinlärning; rättstavningsprogram; stavningsundervisning; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : This study aimed to investigate in which ways spell checkers affect L2 learners’ spelling acquisition and whether or not they are suitable for educational purposes. A systematic literature review and a survey were conducted to retrieve data. Further, a phenomenographic approach was applied throughout the study. LÄS MER

  2. 7. Datorn som verktyg i den tidiga läs- och skrivinlärningen- : - Ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Louise Pettersson; [2014]
    Nyckelord :datorstödd undervisning; motivation; rättstavningsprogram; talsyntes; Trageton;

    Sammanfattning : Idag finns datorer och pekplattor som naturliga inventarier i klassrummen runt om i Sverige och används alltmer som lärverktyg i undervisningen, så även i den tidiga läs- och skrivinlärningen. Detta medför ett  pedagogiska och didaktiska skifte  som innebär att allt fler lärare arbetar utifrån variationer av Arne Tragetons metod ”Att skriva sig till läsning”, där den gemensamma faktorn är att eleverna lär sig läsa och skriva genom att skriva på datorer eller pekplattor. LÄS MER

  3. 8. Digitala lärverktyg - möjlighet eller hinder? Lärares resonemang kring användandet av digitala lärverktyg i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sofia Bengtson; Lena Selmqvist; [2012-11-12]
    Nyckelord :digitala lärverktyg; IKT; särskilt stöd; delaktighet; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är ta reda på hur lärare resonerar kring användningen av digitala lärverktyg i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter och deras kompetens inom området. Frågeställningar: • Hur använder lärare digitala lärverktyg i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter? • Hur resonerar lärare kring de digitala lärverktygens påverkan på elevens kunskapsutveckling? • Hur förs resonemang kring kompetens och kompetensutveckling? • Vad anser lärare om kommunens satsning på digitala lärverktyg? Teori: Studien genomfördes inom det specialpedagogiska området. LÄS MER

  4. 9. Elevers tillgång till alternativa verktyg i grundskolan : En studie för att identifiera möjligheter och hinder utifrån pedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Madeleine Kullberg; Lillemor Bohlin; [2012]
    Nyckelord :alternativa verktyg; läs- och skrivsvårigheter; matematiksvårigheter; tillgänglighet;

    Sammanfattning : I både nationella och internationella styrdokument uppmärksammas vikten av individanpassning och möjligheten att få tillgång till den teknik elever i grundskolan behöver för att utvecklas kunskapsmässigt. Avsikten med denna studie var att undersöka vad pedagoger anser om elevers möjligheter att få tillgång till alternativa verktyg i grundskolan för att komma runt sina svårigheter när det gäller att läsa, skriva och att räkna. LÄS MER

  5. 10. Utnyttjande av teknisk utrustning i skolan : En intervjustudie i årskurs 6

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Katarina Östh; [2012]
    Nyckelord :IKT; teknisk utrustning;

    Sammanfattning : BakgrundDen tekniska utrustningen i skolan används här som ett samlingsnamn på verktyg som persondator, dokumentkamera, projektor och smartboard. Att eleverna kan använda denna utrustning finns med som uppnåendemål i den nya läroplanen. LÄS MER