Sökning: "ramfaktorteori"
Visar resultat 31 - 35 av 247 uppsatser innehållade ordet ramfaktorteori.
31. Undervisning utomhus i förskolans verksamhet : En studie om förskollärares förhållningssätt till undervisning utomhus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärares syn på undervisning utomhus ser ut. Vi har även undersökt om förskollärare använder tiden utomhus till någon planerad undervisning, vilka faktorer som påverkar hur de planerar för undervisning utomhus och vilka fördelar förskollärare ser med undervisning i utomhusmiljö. LÄS MER
32. Att tänja på ramar : En kvalitativ intervjustudie av högskolelärares erfarenheter av hybridundervisning
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka de erfarenheter lärare inom högre utbildninghade av hybridundervisning, men också vilka förutsättningar de ansåg nödvändiga föratt kunna bedriva hybridundervisning. För att uppnå syftet genomfördes en kvalitativintervjustudie med sju lärare inom högre utbildning, och resultatet analyseradesgenom en innehållsanalys med fokus på mening. LÄS MER
33. Dags att röra sig! : Lärares upplevelser av röreslepauser i undervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Det här är en kvalitativ intervjustudie som baseras på intervjuer med lärare i årskurs 1-3. Syftet med studien var att undersöka vilka erfarenheter och upplevelser lågstadielärare har av att använda rörelsepauser som ett verktyg i undervisningen. LÄS MER
34. Friluftsliv i innerstadsskolor : en intervjustudie om olika lärares syn på begreppet friluftsliv i undervisningen
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare ser på friluftsliv som begrepp i friluftslivsundervisning i relation till skolans ramfaktorer och hur det påverkar friluftsundervisningen. Frågeställningar: Hur påverkas friluftslivsundervisningen av skolans ramfaktorer? Vad krävs för att en lektion ska kunna kategoriseras som friluftslivundervisning enligt lärarna? Utifrån Andkjears friluftskors och skolans ramfaktorer, hur anpassar lärarna sin förståelse för begreppet friluftsliv? Teori & Metod Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer där fyra grundskolelärare på skolor i Stockholms innerstad har deltagit. LÄS MER
35. Samverkan mellan fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna litteraturstudie berör samverkan mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet. Med hjälp av 11 forskningspublikationer försöker vi redogöra hur samverkan mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet beskrivs, hur den kan se ut och vilka ramfaktorer som kan ha betydelse för samverkan. LÄS MER