Sökning: "ramfaktorteori"

Visar resultat 26 - 30 av 247 uppsatser innehållade ordet ramfaktorteori.

  1. 26. Friluftslivets ändlighet eller oändlighet : En kvalitativ studie av lärarens påverkansfaktorer i friluftsliv inom idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Dimitra Polidis; Viktor Petrov; [2023]
    Nyckelord :Friluftsliv; Skola; Undervisning; Idrott och hälsa; Påverkansfaktorer; Lärarens syn; Ramfaktorteori; Habitus; Yttre faktorer; Lärare; Aktiviteter; Begränsning; Möjlighet; Geografisk; Högstadium; Gymnasium; Kvalitativ;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka vilka faktorer som påverkar lärarens val av aktiviteter i friluftsliv inom idrott och hälsa samt huruvida lärarens habitus påverkar valet. Studiens fyra frågeställningar var: Hur ser läraren på friluftsliv? Vilka aktiviteter undervisar läraren i på skolan inom friluftsliv? Vilka faktorer påverkar stoffurvalet inom friluftsliv? Påverkas läraren av sin habitus i friluftsliv vid val av aktiviteter? Metod Studien har en kvalitativ ansats och sammanlagt sex lärare i idrott och hälsa intervjuades utifrån ett semistrukturerat intervjuformat. LÄS MER

  2. 27. ”425 Burpees” eller ”psykisk ohälsa” ldrott och hälsas antagonister : Gymnasielärares upplevelser av elevers frånvaro, närvaro och aktivt deltagande i Idrott & hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Carina Blombäck; Arman Popal; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Frånvaro; Närvaro; Aktivt deltagande; Motivationsteori; Ramfaktorteori; Tematisk innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning  Syftet med studien är att undersöka ur ett lärarperspektiv, på vilka sätt gymnasielärare uppfattar att elever är frånvarande, närvarande respektive deltar i ämnet Idrott och hälsa. De frågeställningar som undersöktes i studien är: I vilken mån uppfattar lärare att elevernas bakgrund påverkar elevers frånvaro, närvaro och deltagande i Idrott och hälsa? Hur uppfattar lärarna elevernas motivation spelar roll för frånvaro, närvaro och aktivt deltagande i ämnet? Samt, hur uppfattar lärarna att yttre omständigheter påverkar frånvaro, närvaro och aktivt deltagande?  Metod  Studien har genomförts med en kvalitativ ansats. LÄS MER

  3. 28. ”Språket är en nyckel till allt det andra” : Huvudmannens ansvar och organisation rörande flerspråkiga barns rätt till språkutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Evertsson; [2023]
    Nyckelord :huvudmannen; förskolan; likvärdig; utbildning; flerspråkighet; modersmål; preschool; municipalities; quality work;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur huvudmän organiserar och skapar möjligheter för att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Mer specifikt riktas fokus mot förskolans uppdrag att ge varje barn förutsättningar att utveckla både det svenska språket och dess modersmål. LÄS MER

  4. 29. `Ibland räcker vi inte till´ : En studie utifrån förskolepersonalens beskrivningar kring en pedagogisk inomhusmiljö för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linda Nilsson; Jesper Mårtensson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk inomhusmiljö; förskolepersonal; ramfaktorteori; anpassningar; beskrivningar;

    Sammanfattning : De pedagogiska inomhusmiljöerna som finns i förskolor har en stor betydelse på barnens möjligheter till lärande och utveckling. Syftet med studien är att lyfta fram förskolepersonalens tankar och erfarenheter kring arbetet med den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan, men även undersöka hur dessa miljöer kan anpassas för alla barn. LÄS MER

  5. 30. Specielpedagogens uppdrag, yrkesroll och profession : En kvalitativ studie utifrån chefens uppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sandra Jarl; Charlotte Louhema; [2023]
    Nyckelord :chefer; faktorer; implikationer; profession; professionsteori; ramfaktorer; ramfaktorteori; specialpedagog; specialpedagogik; specialpedagogiska implikationer; specialpedagogisk profession; specialpedagogisk yrkesroll;

    Sammanfattning : Det problem studien utgick från var hur de differentierade uppfattningarna om den specialpedagogiska yrkesrollen kan förstås utifrån olika pedagogiska verksamheter, chefer och uppdrag. Syftet var att bidra med kunskap om hur den specialpedagogiska yrkesrollen formas i praktiken och vad det här kan få för konsekvenser för professionen. LÄS MER