Avancerad sökning
Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
6. Lärarens ledarskap : med fokus på ledarstilar utifrån elev och lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att belysa olika ledarstilar och undersöka vilka som uppfattas som väl fungerade utifrån ett elev- och lärarperspektiv. I litteraturen finns en stor mängd ledarstilar beskrivna och jag har tittat närmre på auktoritär-, demokratisk-, låt-gå-mässig- och situationsanpassad ledarstil. LÄS MER
7. Ledarskap för teaterproduktion : hur kan ett bra ledarskap vid slutskeden av en skolteaterproduktion på gymnasienivå med konstnärlig ambition beskrivas och förstås?
Kandidat-uppsats, Avdelningen för humanioraSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker frågeställningen Hur kan ett bra ledarskap vid slutskeden av en skolteaterproduktion på gymnasienivå med konstnärlig ambition beskrivas och förstås? Forskningen sker utifrån en hermeneutisk ansats. Fallstudie används som metod och empirin består av informella intervjuer och videoobservationer. LÄS MER
8. Att arbeta med barn i blåsorkester : Fyra lärare om sitt ledarskap av ensemblespel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan IngesundSammanfattning : I denna uppsats undersöks hur några musiklärare går tillväga för att bygga en fungerande blåsorkesterverksamhet i de musik- och kulturskolor de är verksamma. Vad lärarna anser om planering, vilka mål de har med verksamheten samt hur de arbetar för att uppnå sina mål är frågor som besvaras i uppsatsen. LÄS MER
9. Lärarens ledarroll : En kvalitativ studie om lärarens ledarskap i förskolan och i skolans tidigare år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka uppfattningar som olika lärare har om ledarskap. Ledarstilar är en del av begreppet ledarskap och används också i arbetet. LÄS MER
10. Tyst i klassen : En studie om regler, procedurer och den gode läraren på gymnasiet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : Arbetets utgångspunkter belyser empiriskt hur naturkunskapslärare arbetar på gymnasielaborationer med regler och procedurer samt vad som utmärker den gode läraren. Arbetets undersökning skedde på ett kvalitativt sätt med hjälp av observation och intervju. Fyra naturkunskapslärare medverkade i undersökningen varav tre kvinnor och en man. LÄS MER