Sökning: "skönlitteratur i undervisningen av svenska som andraspråkselever"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden skönlitteratur i undervisningen av svenska som andraspråkselever.
1. Litteratur för språkutveckling hos andraspråkselever : En undersökning hur skönlitteratur används i undervisningen i svenska som andraspråk för elevers språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka vilken skönlitteratur som används i ämnet svenska som andraspråk, hur den skulle kunna utveckla elevernas språk samt hur litteraturen kan motivera och engagera eleverna i språket. Empirin har samlats in genom semistruktuerade intervjuer med svenska som andraspråkslärare. LÄS MER
2. Skönlitteratur i andraspråksklassrummet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Att läsa och arbeta med skönlitteratur är ett obligatoriskt moment i svenska som andraspråk på gymnasiet och kräver därför förmåga att läsa litterära texter. Studier har visat att elever med annat förstaspråk än svenska presterar sämre på läsförståelsetester jämfört med elever med svenska som förstaspråk när det gäller såväl litterära texter som informationstexter. LÄS MER
3. "Kära Kristina! Jag förstår din hemlängtan väl!" : En undersökning av vuxna andraspråkselevers läsupplevelse av romanen Invandrarna
Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att redogöra för vuxna andraspråkselevers erfarenheter av ett litteraturprojekt om Vilhelm Mobergs roman Invandrarna. Metoden är främst kvalitativ med kvantitativa inslag. Studien har genomförts inom den ordinarie klassrumsundervisningen. LÄS MER
4. Möte med skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka om, och på vilket sätt skönlitteratur används språkutvecklande för andraspråkselever. Vår utgångspunkt har varit att de elever som läser skönlitteratur skulle ha en bättre språkutveckling än de som inte gjorde det. LÄS MER
5. Skönlitteraturens roll i undervisningen ur ett mångkulturellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilken roll skönlitteraturen kan tänkas inta, och vilken roll den faktiskt intar, i skolundervisningen på mångkulturella storstadsskolor. Studien lägger fokus på barn som har ett annat förstaspråk än svenska. Undersökningsmetoderna är av kvalitativ art, intervjuer och observationer. LÄS MER