Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skolfilmslandet Sverige : En historisk undersökning av argumentationen för skol- och bildningsfilm på 1920-talet

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emil Südow; [2018]
    Nyckelord :Educational movies; history; boundary work; education; Gustaf Berg; Bildningsfilm; historia; boundary work; utbildning; Gustaf Berg;

    Sammanfattning : The focus of this thesis is to analyze the monthly magazine Tidskrift för svensk skolfilm och bildningsfilm (magazine for Swedish Educational Movies and Learning Movies) in the startup years of the magazine from 1924-1926. I use three theoretical concepts from sociology professor Tomas Gieryn called epistemic authority, credibility contest and the larger sum of the two - boundary work - to examine how the magazine argues for educational movies. LÄS MER

  2. 2. FÖRSTÅ KOMPLEX FILM CINELITERACY, PLAY TIME OCH BRITTISKA FILMINSTITUTETS FEMSTEGSMETOD

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Filmvetenskap

    Författare :Josefin Anjou; [2007]
    Nyckelord :Film- och teatervetenskap; Cinema and Theater theory and history; Brittiska Filminstitutet; mediepedagogik; skolfilm; Play Time; Cineliteracy; Jacques; Tati; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om cineliteracy; att öka sin kompetens att tillgodogöra sig rörliga bilder. Jag undersöker huruvida brittiska filminstitutets femstegsmetod är en fungerande modell för att stimulera elevernas lärandeprocess av komplex film. Som exempel använder jag mig av Jacques Tatis film Play Time.. LÄS MER