Sökning: "skriftspråkets utveckling"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden skriftspråkets utveckling.

  1. 1. Ryska böneskrifter från svenska Ingermanland : En textfilologisk analys av tolv suppliker från 1637

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Slaviska språk

    Författare :Lina Emilia Bysell; [2021]
    Nyckelord :Russian; philology; petitions; manuscripts; register; linguistic development; ryska; filologi; suppliker; handskrifter; register; språkutveckling;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks ett handskriftsmaterial bestående av 12 ryska suppliker från 1637. Syftet är att beskriva materialet och söka fastställa hur det passar in i V. M. Živovs system med skriftliga register. LÄS MER

  2. 2. Tal- och skriftspråk som verktyg i lärandet : En undersökning om hur några lärare och elever i årskurs 2 ser på tal- och srkiftspråk som verktyg i lärandet

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Jakobsson; [2013]
    Nyckelord :tal- och skriftspråk; verktyg; dialog; samspel; medvetenhet; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några lärare och elever i årskurs 2 ser på tal- och skriftspråk som verktyg i lärandet. Jag har genomfört åtta elevintervjuer och två lärarintervjuer samt observationer under en skoldag i respektive klass. LÄS MER

  3. 3. Kinesiska punktskriftens struktur : en studie i den taktila skriftens inträde och utveckling i kinesiska språket

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Kinesiska

    Författare :Joakim Svensson; [2011]
    Nyckelord :普通话; Braille; 盲文; 点字; Taktil skrift; Tactile writing; Chinese; Kinesiska; Punktskrift; Mandarin; 中文; 触觉的文字; 布莱尔 ; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : 由于汉语书面语的特殊性,使得根据拉丁文习惯制定的盲文音译法并不适用。因此一个详细的研究得到应用。本文探讨了两个在中华人民共和国通用的音译系统 的音译过程和它们的发展历史。它们分别是现行汉语盲文和双拼汉语盲文。本文还阐释了通过汉语拉丁化进行文本分词的困难。.. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar pedagoger i förskolan : Hur använder pedagoger i förskolan bildskapande för att främja barnets språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Teresa Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Bild- och formskapande; förskola; förskollärare; skapande och språkutveckling;

    Sammanfattning : Alla människor har ett fundamentalt behov av att få uttrycka sig och föra en dialog med sin omvärld. Barns behov av att förmedla sig till sin omgivning är under stark utveckling under tiden i förskolan och kan ta många skilda kommunikativa uttrycksformer. LÄS MER