Sökning: "små barns utforskande"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden små barns utforskande.

  1. 6. Små barns utforskande i vattenlek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Sofie Börjesson; Veronica Holmberg; [2012]
    Nyckelord :utforskande; matematik; små barn; vattenlek;

    Sammanfattning : SammanfattningBakgrundI läroplanen (Utbildningsdepartementet, 1998, rev 2010) står det att barnen ska genom sin dag i verksamheten söka och inta ny kunskap med hjälp av att leka, umgås med andra, utforska omgivningen och skapa på olika sätt, de ska även undersöka olika fenomen och prata med andra barn och vuxna samt reflektera över det som de gjort. Detta tillsammans med litteratur från forskare sammanfattar allt vad bakgrunden behandlar på ett bra och övergripande sätt som ger en kunskap om barns lek och lärande och matematik i förskolan. LÄS MER

  2. 7. Matematik och små barn : En studie i hur bygg- och konstruktionshörnor utformas för matematiskt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elisa Gascon; Sara Ekelund; [2012]
    Nyckelord :Förskola; matematik; bygg- och konstruktionshörna; små barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att synliggöra olika tillvägagångssätt hos pedagoger i förskolan när de utformar matematiska bygg- och konstruktionshörnor för de yngsta barnen samt att synliggöra vilka faktorer som är betydelsefulla för arbetet med matematik för små barn. I denna studie valde vi att besöka tre olika småbarnsavdelningar på tre olika förskolor. LÄS MER

  3. 8. "Lite brännblåsa i rumpan" : En diskursanalytisk studie, ur ett genusperspektiv, av pedagogers tal om ett likabehandlingsnätverk i en Reggio Emilia-inspirerad förskoleenhet

    Kandidat-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen; Stockholms universitet

    Författare :Therese Vhendin; Siri Svenneborg; [2012]
    Nyckelord :Diskursanalys; dekonstruktion; feministisk poststrukturalism; likabehandlingsnätverk; Reggio Emilia; förskola; genus; normkritik; pedagogers perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att utifrån ett feministiskt poststrukturalistiskt perspektiv, studera hur några medverkande i ett likabehandlingsnätverk i en Reggio Emilia-inspirerad förskoleenhet, talade om kön/genus och normer. Arbetet med nätverket har beskrivits som en ”minipolitisk” arena; för vardagsnära demokratiska förhandlingar – ett möte mellan rådande ”storpolitik”, i form av läroplan och lagar, och lokalt förverkligande. LÄS MER

  4. 9. Barns lek : - En studie om hur barn i 1-2-års åldern använder sin erfarenhet av styrd lek i den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Carina Boström; [2012]
    Nyckelord :Barn; Lek; Imitationsinlärning; Instruktionsinlärning; samarbete.;

    Sammanfattning : Barns lek i styrd lek och fri lek är intressant för alla som arbetar med barn eller bara är intresserade av barns utveckling. Leken är de små barnens sätt att upptäcka och utforska sin värld. LÄS MER

  5. 10. Små barns lärande : i den fria leken i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Annika Blom; Carina Johansson; [2012]
    Nyckelord :lärande; samspel; utforskande; små barn;

    Sammanfattning : BakgrundI leken utvecklas bland annat språket och tänkandet, samspelet och den sociala förmågan. I lekens värld återskapar barnen sina tidigare erfarenheter och leken ses som uttryck för att kunna sätta samman erfarenheter på ett nytt sätt. När yngre barn lär, gör de det med hela sin kropp och med alla sina sinnen. LÄS MER