Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barns möten med kartan som tekniskt hjälpmedel : "Den blir ju större i verkligheten..."

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Matilda Lööv; Frida Karlén; [2022]
    Nyckelord :Maps; Phenomenography; Preschool; Technical Didactics; Variation Theory; Fenomenografi; Förskola; Kartor; Teknikdidaktik; Variationsteorin;

    Sammanfattning : Based on our previous experiences of working in preschools, a lack of technical teaching has been made visible. Technology is everywhere in human everyday life and society in general and should therefore play a greater role in children´s pre-school education from an early age. LÄS MER

  2. 2. "Åh, titta! Titta hur det ser ut!" : Små barns interaktion med digital teknik i naturvetenskapligt utforskande

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Cim Ericsson; Sofia Triumf; [2019]
    Nyckelord :Digital teknik; förskola; interaktion; mikroskop-ägg; SCOT; utforskande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra hur små barn interagerar med ett mikroskop-ägg i utforskandet av naturvetenskapliga fenomen. I förskolans uppdrag ingår att arbeta med natur-vetenskap och teknik i barnens vardag. LÄS MER

  3. 3. "Vår saga ska vara en bro av glasspinnar"-En studie om dialogen mellan barnet och pedagogen i ett utforskande av naturvetenskap och teknisk perpsektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Weman; [2016]
    Nyckelord :Barn; förskola; dialog; naturvetenskap och teknik; konstruktion; utforskande; frågor;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger kommunicerar med barn och är medforskare när barn undersöker olika fenomen och vill få svar på frågor om naturvetenskap och teknik. Vilka frågor ställer barnen i ett utforskande samt på vilket sätt bemöter pedagogen frågorna så att det sker ett lärande? Det som framkom i min studie är att barn är intresserad av naturvetenskap och teknik samt att nyfikenhetsfrågorna finns där när pedagogen är med som en medforskare kring objektet. LÄS MER

  4. 4. Små kryp och barn med spring i benen : Hur de yngsta barnen upptäcker djur samt hur pedagoger i förskolan bemöter barns tidiga utforskande av djur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Linda Eriksson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur små barn använder sina sinnen för att utforska småkryp, vilken inställning pedagoger i förskolan har till småkryp samt hur barnens intresse för småkryp tas tillvara på i förskoleverksamheten. Studien skedde genom observationer i en förskola med barn i åldrarna 1-2 år (toddlare), samt genom intervjuer av tio pedagoger som alla har arbetat med de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Stimulera intresse för naturkunskap : En studie av hur förskollärare stimulerar barns intresse för naturkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Jonsson; [2014]
    Nyckelord :preschool; preschool teacher; science; stimulate; förskola; förskollärare; naturkunskap; stimulera;

    Sammanfattning : Små barn visar tidigt intresse för naturkunskap och det är förskolans uppdrag att fånga upp och ta tillvara detta intresse. Examensarbetet syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar för att stimulera barns intresse för naturkunskap. LÄS MER