Sökning: "sociohistoriskt och -kulturellt perspektiv"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden sociohistoriskt och -kulturellt perspektiv.

  1. 1. Katitzi, Myran, Izzy och Kurrekurredutterna : En studie om hur mångkultur och stereotyper kan skildras i fyra barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Adina Sunesson; Sara Sundberg; [2021]
    Nyckelord :Mångkultur; etnicitet; barnlitteratur; mångfald; författare; stereotyper; kultur; kulturmöten;

    Sammanfattning : I dagens mångkulturella samhälle är skolan en viktig mötesplats för barn och unga från olika kulturer där skolan ämnar utveckla förståelse och solidaritet för andra människor. Barnlitteratur har en väsentlig roll i skolans uppdrag och i vår framtida yrkesroll som lärare är det därför viktigt att skapa förståelse för vad litteraturen har för betydelse för barnen och hur den påverkar dem. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogisk kompetens i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Lewton; [2017]
    Nyckelord :förskola; handledning; sociokulturell teori; specialpedagogisk kompetens; systemteori;

    Sammanfattning : SammanfattningProblemområdeSpecialpedagogiken kännetecknas som kunskapsområde av komplexitet och det förekommer stor variation när det gäller hur specialpedagogik diskuteras och beskrivs (Ahlberg, 2013). I min studie vill jag undersöka vilka synsätt det finns på specialpedagogisk kompetens och på handledning som verktyg för en ökad specialpedagogisk kompetens i förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Handskrivningens roll : Igår, idag, imorgon

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Jenny Björk; Caroline Meijer; [2011]
    Nyckelord :korrekt pennfattning; handskrift; lärare; makt; tradition; sociohistorik;

    Sammanfattning : Vi valde att genomföra en undersökning baserad på intervjuer med syfte att undersöka hur lärare resonerar kring handskrivandets roll i förhållande till ny skrivteknik. Både lärare på högskolenivå och som undervisar i förskoleklass medverkar i studien. LÄS MER