Sökning: "empatisk förhållningssätt på förskolan"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden empatisk förhållningssätt på förskolan.
1. Kommunikation och bemötande : Föräldrars upplevelse av utvecklingssamtal i förskolan
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Abstrakt Studien har sitt fokus på föräldrars upplevelse av kommunikation och bemötande i förskolans utvecklingssamtal. Genom att ta del av hur föräldrar uttrycker sig på olika internetsidor har det visat sig att utvecklingssamtal upplevs mycket olika av föräldrarna. LÄS MER
2. Empatisk kommunikation i förskolan - ur ett relationellt perspektiv.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractDetta arbete syftar till att undersöka hur vi utifrån det relationella perspektivet, kan förståvilka kunskaper och kompetenser som krävs av en pedagog för att kommunicera empatisktgentemot barn i förskolans verksamhet. För att kunna redogöra för detta, så har vi skapat enkonstruktion av empatisk kommunikation, med hjälp av empiriska undersökningar ochteorier, som behandlar begreppen; empati, barns perspektiv, barns livsvärldar, syn på barn ochförhållningssätt. LÄS MER
3. Empatiarbete i förskolan : Metoder för yngre barns utveckling av den empatiska förmågan
Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Att vara empatisk innebär att vara medveten om andra människors känslor och att handla efter dessa. Vissa forskare anser att denna intelligens är medfödd, men att den som andra intelligenser måste tränas för att utvecklas (Smith 2006; Hoffman 2000) Enligt Läroplan för förskolan Lpfö 98 (Skolverket 2010) ska empatiarbete finnas med i den dagliga verksamheten, genom att arbetsmetoder som främjar förmåga till inlevelse och medkänsla med andra inkluderas. LÄS MER
4. Empati, samspel och kommunikation : vikten av pedagogers förhållningssätt vid konflikthantering.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundFörskolan ska erbjuda barnen en arena där de kan utveckla sina förmågor att samspela, kommunicera och relatera till andra och därmed tränas i att hantera sina konflikter. Pedagogerna har ett stort ansvar för att dessa förmågor utvecklas i en positiv riktning, både som förebilder och som handledare i barnens sociala utveckling. LÄS MER
5. Giraffspråket : Framtidens språk?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: Vi blev inspirerade att göra denna studie då vi under ett flertal föreläsningarunder vår utbildning kom i kontakt med empatisk kommunikation(giraffspråket). Det var Marshall B. LÄS MER