Sökning: "spontaneous activities"

Visar resultat 6 - 10 av 142 uppsatser innehållade orden spontaneous activities.

  1. 6. "Husum behöver vara komplett" : En studie om vad som är viktigt i ett centrum, och vad det är viktigt för

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografi

    Författare :Jessica Boman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : A town centre is a public place that should be safe and accessible to everyone to become attractive and socially sustainable. A centre should contain varied selections, places for varied activities at varied times, and for a diversity of people. LÄS MER

  2. 7. Transspråkande som arbetssätt : Om möjligheter och utmaningar med att arbeta transspråkande i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Monica Reinhart; [2023]
    Nyckelord :identitetsutveckling; litteracitetsutveckling; språklig medvetenhet; språkpolicy; transfer;

    Sammanfattning : The aim of this research compilation is to seek further understanding of how translanguaging can be used as a method to assist students learning in Swedish elementary schools. In order to gain understanding I have read and thematically analyzed ten different research studies, eight of them set in a Swedish context, and two international studies from Canada and the Netherlands. LÄS MER

  3. 8. Lek, musik och rytmik för förskolbarns språkutveckling. : Förskolepedagogers uttryck för hur barns språkutveckling främjas av användningen av musik och rytmik i lekfulla sammanhang.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lina Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Musik och rytmik; barns språkutveckling och lekfulla situationer.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers´ perception of children´s individual language development pormoted and developed by music and rhythm in playful situations and contexts. The study has been carried out through semi-structured interviews. LÄS MER

  4. 9. Dans i förskolan : Förskollärares användande av dans i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Ringström; [2023]
    Nyckelord :dance; preschool; learning and development; movement; dans; förskola; lärande och utveckling; rörelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga och synliggöra hur den planerade dansen används i förskolan, samt i vilken omfattning det sker, då hur och omfattning inte skrivs fram i förskolans läroplan utan lämnas för tolkning. För att svara på studiens syfte formulerades en frågeställning som består av följande frågor: Vilket förhållningssätt har förskollärarna till dans, vilken typ av dansanvänds på förskolan, vad används dansen till på förskolan och hur ofta används dans på förskolan. LÄS MER

  5. 10. Wearable Emergency Alerting System With Enhanced Inclusivity with interactive Acknowledgment and SOS Distress Signal

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för matematik och naturvetenskap

    Författare :Jotheesh Reddy Kummathi; Venkata Tejeswar Savithri; [2023]
    Nyckelord :AdafruitIO; Alerting system; Emergency situations; Feeds; Vibrations.; Adafruit IO; varningssystem; nödsituationer; foder; vibrationer.;

    Sammanfattning : This abstract introduces the wearable-based alerting system for emergency situations for both disabled and non-disabled individuals. The system sends advanced technology to detect various emergencies like fire alerts, flood alerts, outside air contamination etc, for the emergency services and it gives a signal in the form of vibration for the user. LÄS MER