Sökning: "strävansmål i förskolan matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden strävansmål i förskolan matematik.
1. Förskollärarnas roll i den matematiska undervisningen : Spontan och planerad undervisning i förskolans lärmiljöer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Av Skolinspektionens granskning av olika förskolor i Sverige framgick det att skillnader gällande deras utvecklingsarbete med matematik som undervisningsämne var stor. Det framgick även att större delen av de granskade förskolorna inte undervisar i linje med läroplanens riktlinjer som omfattar olika strävansmål som rör barns utveckling i matematik. LÄS MER
2. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om matematik i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare uppfattar matematik och hur de beskriver sitt arbete med matematik i förskolan. Studien genomfördes med kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare i olika åldrar och från olika förskolor varav tre olika kommuner. LÄS MER
3. "Man blir aldrig fullärd” : En studie om pedagogers kunskaper och förutsättningar att undervisa matematik i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Bakgrund Den här uppsatsen handlar om hur pedagoger arbetar med matematik inom förskoleverksamheten, med barn i åldrarna 1-6 år. Vad de har för förutsättningar att nå måluppfyllelse samt hur de tar tillvara på spontana lärtillfällen. Skolinspektionen (s. LÄS MER
4. MATEMATIK ÖVERALLT? : En kvalitativ studie om hur åtta förskollärare redogör för hur de undervisar och synliggör matematik i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att genom semistrukturerade intervjuer få ökad kunskap om vilket innehåll åtta förskollärare ger matematikundervisningen i förskolan. De teoretiska utgångspunkterna studien tolkats från är Alan Bishops matematiska aktiviteter samt ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
5. Matematik i förskolans vardag. En studie om hur förskollärare uttrycker sig om sin kompetens i förskolematik
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Under förskollärarutbildningen har vi fått kunskaper för att arbeta med matematik i förskolan, men vi har också stött på tidigare forskning som visar att det finns brister i kunskaper för hur förskolläraren ska synliggöra matematiken i barnens vardag. År 2010 reviderades läroplanen i förskolan och dess innehåll utvecklades med fler strävansmål och ett tydligare fokus på barns matematiska lärande. LÄS MER