Sökning: "strävansmål i förskolan matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden strävansmål i förskolan matematik.

  1. 1. Förskollärarnas roll i den matematiska undervisningen : Spontan och planerad undervisning i förskolans lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dennis Kjellgren; Vesna Lerinsson; [2024]
    Nyckelord :Spontan undervisning; Planerad undervisning; Matematik; Förskola; Förskollärare; Lärmiljöer;

    Sammanfattning : Inledning  Av Skolinspektionens granskning av olika förskolor i Sverige framgick det att skillnader gällande deras utvecklingsarbete med matematik som undervisningsämne var stor. Det framgick även att större delen av de granskade förskolorna inte undervisar i linje med läroplanens riktlinjer som omfattar olika strävansmål som rör barns utveckling i matematik. LÄS MER

  2. 2. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om matematik i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maritina Midbjer; Dina Tuven; [2020]
    Nyckelord :​Bishops sex matematiska aktiviteter​; ​förskola; förskollärare; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare ​uppfattar matematik och hur de  beskriver sitt arbete med matematik i förskolan. Studien genomfördes med kvalitativa           semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare i olika åldrar och från olika förskolor varav tre olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. "Man blir aldrig fullärd” : En studie om pedagogers kunskaper och förutsättningar att undervisa matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Sixtensson; Johanna Sumar; [2019]
    Nyckelord :läroplan för förskolan; förutsättningar; kunskaper; undervisning; och matematik;

    Sammanfattning : Bakgrund Den här uppsatsen handlar om hur pedagoger arbetar med matematik inom förskoleverksamheten, med barn i åldrarna 1-6 år. Vad de har för förutsättningar att nå  måluppfyllelse samt hur de tar tillvara på spontana lärtillfällen. Skolinspektionen (s. LÄS MER

  4. 4. MATEMATIK ÖVERALLT? : En kvalitativ studie om hur åtta förskollärare redogör för hur de undervisar och synliggör matematik i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecca Evaldsson; Sandra Grönberg; [2018]
    Nyckelord :Matematik; förskola; undervisning; matematiska aktiviteter; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att genom semistrukturerade intervjuer få ökad kunskap om vilket innehåll åtta förskollärare ger matematikundervisningen i förskolan. De teoretiska utgångspunkterna studien tolkats från är Alan Bishops matematiska aktiviteter samt ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Matematik i förskolans vardag. En studie om hur förskollärare uttrycker sig om sin kompetens i förskolematik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Julia Rahkonen Andersson; Caroline Lidberg; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under förskollärarutbildningen har vi fått kunskaper för att arbeta med matematik i förskolan, men vi har också stött på tidigare forskning som visar att det finns brister i kunskaper för hur förskolläraren ska synliggöra matematiken i barnens vardag. År 2010 reviderades läroplanen i förskolan och dess innehåll utvecklades med fler strävansmål och ett tydligare fokus på barns matematiska lärande. LÄS MER