Sökning: "studentens utbildningsval"
Hittade 3 uppsatser innehållade orden studentens utbildningsval.
1. Det omvända ambitionsgapet : En studie av den höga utbildningsambitionen hos andra generationens invandrarbarn
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka om det finns en skillnad mellan barn till invandrare och barn till svenskfödda vad gäller deras studieambitioner. Har barn till invandrare för avsikt att studera längre än sina helsvenska kamrater och förstärks detta när vi jämför barn med samma bakgrund och utbildningsprestation? Kan detta i sådana fall förklaras av att dessa barn har en ambition att erhålla en högre yrkesstatus än sina föräldrar? De teoretiska ramverken som används i denna undersökning är primära och sekundära effekter. LÄS MER
2. Har du valt rätt utbildning? : En studie om sambandet mellan personlighet och utbildningsval
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och organisationsstudierSammanfattning : Tidigare forskning kring personlighet och utbildningsval har bedrivits i flertalet länder, men inte i Sverige så vitt vi vet. Vårt syfte med den föreliggande studien var att åtgärda denna kunskapslucka inom svensk akademi. LÄS MER
3. Marknadsföring av utbildningsprogram med ekonomiinriktning vid högskolor och universitet
Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: Marknadsföring av utbildningsprogram med ekonomiinriktning vid högskolor och universitet Seminariedatum: 4 juni 2010 Kurs: Kandidatuppsats i företagsekonomi, FÖA300, 15 hp Författare: Isabelle Andersson, Rebecca Nordström och Madeleine Wikström Handledare: Carl G Thunman Nyckelord: Mälardalens högskola, utbildningsprogram med ekonomiinriktning, högskolor och universitet, studentens utbildningsval, marknadsföring, sociala medier Syfte: Syftet med uppsatsen är att presentera och beskriva en ny modell för marknadsföring av utbildningsprogram med ekonomiinriktning vid högskolor och universitet, samt en strategi för hur modellen praktiskt kan tillämpas av marknadsförare vid Mälardalens högskola. Metod: För att uppnå syftet samlades vetenskaplig information in, en för- respektive huvudundersökning genomfördes och all den insamlade informationen analyserades. LÄS MER