Sökning: "tal ramsor för barn"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden tal ramsor för barn.

  1. 1. Teckenkommunikation -TAKK- i förskolan : - En studie om hur och varför förskolan använder teckenkommunikation i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Margaronis; Maria Sollerman; [2014]
    Nyckelord :Teckenkommunikation; TAKK; Förskola; Kommunikation; Språk;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på att teckenkommunikation kan stimulerar barns språkutveckling. Hur använder sig då pedagogerna av teckenkommunikation som hjälpmedel i verksamheten? Studien är genomförd med observation samt djupintervjuer vid insamlandet av empiri för att kunna utröna mönster i materialet. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers arbete med ordförråd i förskolan : En studie av förskolepedagogers arbete i grupper med flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helene Jonasson; Shiva Dabiri; [2013]
    Nyckelord :skolspråk; ordförråd; flerspråkighet; stöttning; ordförklaring;

    Sammanfattning : I den här undersökningen har tre förskolepedagogers språkutvecklande arbete i grupper med flerspråkiga barn följts under fyra samlingar. Anledningen till att vi valt att studera just samlingstillfället är att det enligt skolverket räknas som undervisning - inlärning under systematiska former. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling i förskolan : Pedagogers syn på sin roll i barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Anna-Karin Sundin; [2012]
    Nyckelord :children’s language evolvement; language environment; pre-school; language stimulation; barns språkutveckling; språkmiljö; förskolan; språkstimulering;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att belysa hur pedagoger i förskolan ser på sin roll att stimulera och utveckla barns språk. Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med fem verksamma förskollärare. Resultat av studien visar på att det utförs ett medvetet arbete för att utveckla och stimulera barns språk på förskolan. LÄS MER

  4. 4. Rim och ramsor, sång och rollspel - verktyg i språkundervisning i engelska

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Landen Isabella; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I undersökningen ställs frågan - kan rim, ramsor, sånger och rollekar underlätta inlärningen av engelska? Barn kan lära sig använda dessa hjälpmedel i tidiga år. Vilken betydelse kan de ha som övningsinslag för undervisningen i engelska i skrift och tal? Flera forskare menar att utvecklingen av talet stimuleras. LÄS MER